Blogger Widgets

Pages

Tuesday, 10 December 2013

Useless


"Am, ajarkan Sorof kepadaku."
Balasku, "Aku tak tahu."
Kemudian aku diam membisu
Yang bertanya hanya memandang buku
Cuba memahami ilmu yang baru
Baru baginya, lama bagiku
Cabang ilmu Bahasa Arab itu
Dulunya ilmu kegemaranku
Tapi tika yang bertanya perlu pengantara ilmu
Kenapa ku tolak dengan senyum silu?

Bukan, penyebabnya bukanlah malu
Kerana berbicara sangat mudah bagiku
Bukan juga kerana ku rendahkan diri
Bukan itu sebabnya tuk tidak membantu
Bukan di dada duduknya ilmu!
Nah, inilah sebab nombor satu
Sebab ku tolak tuk berkongsi ilmu...
...bersama yang bertanya, bersama yang tidak tahu

Tidakkah di dada tempatnya ilmu?
Bukanlah kitab kecil dan juga buku
Jika tak diusik, tebal berdebu
Dada suci yang diisi ilmu
Boleh menjawab sekuat mampu
Apa pun soalan, apa pun ilmu
Baik sorof mahupun Nahwu

Layaknya aku masih di sini
Masih mengaji di tahun satu
Sahabatku sedang pantas berlari
Sedangkan aku masih belajar berdiri
Tatkala ada yang perlu dibantu
Aku cepat mengalah kerna tidak mampu
Menolak kerana tidak ku hadam ilmu

Lalu datang si pelari laju
Meninggalkan aku yang berdiri kaku
Menghulur tangan kepada yang bertanya
Memandangnya diriku membatu
Mendengarnya lidahku kaku
Memikirkannya tubuhku malu
Si pelari berkata, "Boleh aku bantu?"
posted from Bloggeroid

Wednesday, 20 November 2013

Kembali


      


      Bersarang. Bersarang ialah perkataan cliché yang digunakan oleh para blogger budiman untuk mentafsirkan bahawa blog mereka jarang dibuka atau diupdate. Oh, tak tahu maksud cliché? Cliché maksudnya sesuatu perkara itu biasa disebut atau dilakukan sehingga menerbitkan rasa muak dan bosan. Haa, part muak bosan tu aku saja tambah. Tapi lebih kurang macam tu lah erti makna cliché. Faham kan? Contoh benda cliché? Cerita Melayu yang memaparkan watak orang bandar sebagai antagonis/watak jahat. Orang-orang kampung pulak watak baik/sopan/tak ada kecacatan/serba tahu dan lain-lain lagi. Ataupun watak mak tiri yang jahat. Pernah tengok mak tiri yang baik plus penyayang dalam cerita Melayu? Aku rasa tak pernah. Cliché kan? Berbalik kepada bersarang, ianya perkataan cliché yang kita selalu jumpa bila

Wednesday, 14 August 2013

Baba dan Aish



       1)Tersedia maklum, aku sangatlah menyukai budak-budak kecik yang comel-comel. Jadi bila aku tau yang anak buah aku, Aish Mustofa akan datang ke Mesir untuk bercuti dengan Abinya, maka aku sangatlah seronok. Aish Mustofa. Nama diberikan oleh kedua-dua Ummi dan Abinya. Umminya memilih Aish, sekadar meng-lelaki-kan nama Aishah yang bermaksud kehidupan. Mustofa pulak bermaksud ‘terpilih’, nama yang diberi oleh abinya sempena nama guru Arab Mesir yang banyak mengajar Abinya kat Mesir. Disitulah terbitnya nama Aish Mustofa, belum pun cukup setahun umurnya. Dan dia sangat-sangatlah comel. Ha sebelum tu. Semua pakcik makcik haruslah ada gelaran untuk anak-anak buah kan? Contohnya Pak Long, Pak Uda, Pak Teh, Mak Tam, Mak Ngah dan lain-lain. Untuk aku, anak-anak buah aku kan ku suruh mereka panggil aku Baba. Haa, unik kan? Baba samalah maksudnya dengan ayah, bapak, abi, walid, papa, daddy dan lain-lain. Perkataan Baba ni selalu digunakan orang Arab Mesir dan pasangannya ialah Mama. Aku pilih Baba sebab aku nak anak-anak buah aku baik dengan aku. Chewah. Kenapa Baba? Kenapa tak ayah or bapak or walid? Aku pilih Baba sebab ustazah aku yang aku sayang and suami dia yang rindu + hormat gunakan Baba dan Mama. So aku just copy paste je gelaran tu.

       2)Mula-mula aku jaga Aish ialah masa aku, abang, kakak ipar dan Aish pergi bercuti summer break ke Matrouh dan Siwa. Of courselah ‘ala hisabi akhi (abang aku belanja). Kalau nak harap duit aku, memang sampai balik Malaysia pun aku tak berjalan kat Mesir nih. Tak ada apa-apa masalah. Aish ok je. Budak baik. Tak memilih orang. Dengan sesiapa pun dia boleh masuk asalkan dia tak nampak ummi dia. Tapi kalau

Friday, 26 July 2013

Random.

Nota rambut: Entri kali ni cuma borak kosong. Random Things.


       Jam menunjukkan 1:48 pagi. Kat bawah Kompleks Pelajar-pelajar Pahang ni dah bising dengan bunyi ketukan baldi ke hape oleh warga Mesir yang prihatin mengejut orang supaya bersahur. Ya, kitorang bersahur seawal pagi sebegini. Giliran housemate aku pulak masak juadah sahur hari ni. Nasi goreng cuma. Tiap-tiap waktu sahur itulah menunya. Yang berbeza mungkin hanya warna, mengikut citarasa tukang masak yang bertugas. Semalam giliran aku masak sahur. Nasi goreng yang lembik dek terlebih air. Hari ni mungkin sedap sikit sebab bukan aku yang masak. Aku baru je turun naik Kompleks Pelajar Pahang tadi sungguhpun rumah aku kat tingkat 5, tingkat paling atas. Aku turun sebab bosan. Penyakit selepas exam itu  datang lagi. Penyakit kebosanan akibat rutin yang sama setiap hari. Rutin biasa itu ialah berpuasa, berbuka, berterawih, bersahur, internet surfing dan tidur.