Blogger Widgets

Pages

Showing posts with label Betulkan Salah Faham. Show all posts
Showing posts with label Betulkan Salah Faham. Show all posts

Friday, 28 December 2012

Definisi Adil Yang Disalah Erti.


                    1)28/12/12, lusa dah exam tapi aku masih lagi menulis blog ini meskipun tak ramai yang membacanya. Tapi takpe. Maybe ada jugak yang akan baca satu hari nanti (mungkin masa tu aku dah ada 14 cucu). Hari ni hari Jumaat yang indah dan aku nak berbincang pasal perkataan yang kita dah biasa sebut iaitu adil. Ramai yang dah faham tentang maksud adil. Adil tu sendiri diambil dari perkataan bahasa arab dengan sebutan yang sama. Tapi, tak ramai yang faham maknanya yang sebenar-benarnya. Secara umumnya kat malaysia kita faham adil tu ialah sama rata. *tsk tsk tsk. Tidak sama sekali. Kalau korang kondifen (confident) sangat adil tu ialah sama rata maka silalah fikir sekali lagi. Kalau setelah berfikir pun korang masih berpendapat bahawa adil itu ialah sama rata, silalah tepek dahi anda dengan tin yang sudah kemek.

                2)Sini aku ada sertakan tiga definisi adil yang betul dan tepat serta mujarab. Sebelum tu aku nak ingatkan korang. Kata lawan bagi adil ialah zalim. Zalim bukanlah membawa maksud kejam atau jahat tetapi membawa maksud berlawanan bagi adil. Korang terbalikkan je definisi adil, maka *poof !!  korang akan dapat definisi zalim pulak. Definisi-definisi adil;
1.       Meletakkan sesuatu sesuai dan kena pada tempatnya;
Yang ni aku mudah ingat sebab ustazah aku pernah bagi contoh yang simple-pimple masa aku sekolah rendah dulu.  Contohnya kita ada kucing. Kita bagi kucing kita tu makan kayu atau besi atau tulang dinosour. Di situ kita dah bertindak zalim sebab kucing tak makan benda-benda tu. Kucing makan KFC je. Kalau kita bagi kucing makan sesuatu yang dia tak boleh makan maka kita dah meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya
2.    Memberi hak kepada mereka yang berhak;
Contohnya kau ada RM10.  Pastu kau dengan aku pun main teng-teng sama-sama di petang hari.  Lepas setengah jam kita main teng-teng, aku pun rasa bosan main dengan kau sebab kau tak reti lompat betul-betul. Asyik-asyik jatuh je. Aku bercadang nak balik rumah tinggalkan kau sorang-sorang kat situ. Tapi disebabkan kau cerdik kau gunakan RM10 tu untuk menarik minat aku. Kau pun cakap yang kau nak belanja aku Choki Choki jenis coklat+susu yang sedap tu. Tapi bila kau check poket baru kau perasan yang duit kau dah hilang. Of courselah bukan aku yang ambil sebab aku ni jujur  orangnya.  Aku cakap, “Siapa yang jumpa duit tu jadi milik dia ea.”
Walaupun lepas tu aku jumpa RM10 kau, aku kena serahkan balik kat kau sebab aku perlu beri hak (RM10) kepada orang yang berhak (iaitu kau).
3.       Mengambil hak sendiri tanpa lebih dan memberi hak orang tanpa kurang:
Nak contoh jugak ke? Tak payahlah. Sangat mudah difahami kan? :) Aku malas bagi contoh lagi sebab nanti aku merepek dan membebel panjang seperti contoh di atas.

Semua orang itu genius(cerdik). Tapi jika anda mengukur kecerdikan seekor ikan
 berdasarkan kemampuannya memanjat pokok, maka dia akan menghabiskan
seluruh hidupnya dengan mempercayai bahawa dia bodoh.
-Albert Einstein
                3)Betul kata Albert Einstein tu. Semua orang kat dunia ni cerdik dan bijak. Pernah tengok cerita 3 Idiots? Mesti pernah kan? Kan? Pelakon utama cerita tu Amry Khan. Ada satu watak bernama Farhan. Watak Farhan ialah watak yang genius dalam bidang fotografi. Taare Zameen Par pulak menceritakan tentang seorang pelajar bernama Ishaan yang menghidapi dikslesia tetapi genius dalam bidang seni lukisan. Tapi keperluan untuk hidup pada zaman kita sekarang ni tidak mengiktiraf semua orang itu genius dalam bidang-bidang tertentu seperti Farhan dan Ishaan. Keperluan hidup pada zaman sekarang bersandarkan gred dan markah di atas kertas peperiksaan yang ditambah dengan beberapa kerja praktikal. Memang tak dinafikan kaedah itu dapat mengukur kecerdikan dan kefahaman seseorang tentang sesuatu subjek tetapi bukanlah 100% tepat. Kita tak boleh nilai yang anak Cik Beah tu pandai dan genius sebab dia dapat skor 10A+ dalam SPM dan anak Pak Muaz pulak buduh sebuduh-buduh makhluk sebab gagal 8 subjek. Kemahiran (kadang-kadang disebut bakat) setiap manusia itu berbeza. Dan kemahiranlah yang boleh dijadikan kayu ukuran seseorang itu genius atau tidak. Ada yang mahir melukis, ada yang mahir berbahas, mahir mengurus, mahir menulis belog, mahir membuat vlog, mahir mengajar, mahir memadam kebakaran, mahir memahami pembelajaran, mahir mengorat, mahir add dan like status orang di FB dan ada juga yang mahir dalam memperoleh markah yang tinggi dalam peperiksaan. Ya, menjawab peperiksaan juga merupakan satu kemahiran.

              4)Aku ada satu cerita dari manuskrip lama internet berkaitan dengan sifat adil yang aku nak kongsi dengan korang. Di sebuah hutan yang tenang dan indah telah dilansungkan satu pertandingan untuk memilih binatang yang paling genius. Banyak haiwan yang berminat untuk sertai pertandingan ni. Tapi disebabkan aku yang buat cerita ni, aku hadkan pesertanya kepada beberapa ekor haiwan genius sahaja. Antaranya ialah anjing, gajah, ikan, monyet,burung, anjing laut dan penguin (aku tak berapa pasti apa yang anjing laut dan penguin tu buat kat sini). Mereka semua berkumpul dengan bangganya dan bersedia untuk berentap bagi membuktikan bahawa merekalah yang paling genius. Mereka berbaris dengan tersusun dan beradab sebagai tanda haiwan yang genius. Dibelakang mereka terdapat sebatang pokok manakala di depan mereka pula ialah pengacara pertandingan. Maka tirai pertandingan pun dibuka. Pengaca lantas dan pantas mengisytiharkan ujian yang perlu mereka hadapi dalam pemilihan ni. Pengacara berkata : “Bagi memastikan pemilihan ini ADIL, kamu semua dikehendaki untuk menjalani ujian yang sama. Sila panjat pokok itu. ”


                5)Apa !? Korang rasa logik ke? aku pun rasa tak logik walaupun aku baru je karang cerita ni tadi lepas tengok gambar kat atas ni. Dalam pertandingan tu komfem dan kondifen lah monyet yang akan menang sebab beliau ada empat kaki bila di atas tanah dan empat tangan bila di atas pokok. Cuba kita bagi arahan untuk berenang pulak, mestilah ikan dan anjing laut yang pelopori bidang tu. Macam tu jugak dengan burung, gajah, penguin dan anjing yang masing-masing ada kelebihan tersendiri. Jadi macam mana nak buat? Kita ubah je nama pertandingan tu kepada ‘Pertandingan Mencari Pemanjat Pokok Yang Paling Genius’. So, yang masuk pertandingan tu cuma haiwan-haiwan yang genius dalam memanjat pokok. Macam tu jugak dengan realiti kehidupan kita. Tak semua orang  itu dikira pandai dan genius hanya dengan memperoleh keputusan yang cemerlang dalam UPSR, PMR, SPM, STAM, MAMAM, MAKAN dan lain-lain. haha ! Setiap orang itu genius dan cerdik cuma kita yang tak sedar dan tak perasan kegeniusan diorang.

*   *   *

Novel pertama tulisan aku. Sila baca dan beri komen :)
Farouq : Perigi Mencari Timba

Friday, 30 November 2012

Surat Berantai Yang Takkan Merantai.

   
     1)Pengenalan kepada surat berantai. Surat berantai pada asalnya ialah surat yang menyuruh si penerima surat untuk menyebarkannya kepada orang lain. Suruhan tersebut biasanya di sertakan dengan ancaman seperti kemalangan kepada si penerima. Surat berantai kemudiannya beralih kepada sistem email. Pada zaman sekarang, surat berantai lazimnya melalui Sistem Pesanan Ringkas (SMS) dan yang terbaru, di FACEBOOK.



Satu jenis sindiran kepada surat berantai.
     2)Minggu lepas, aku dapat surat berantai kat facebook daripada salah seorang kawan aku.
Sebelum tu, aku nak bagitahu yang aku boleh percaya isi kandungan surat berantai, tapi BUKANnya doa, nasib malang, mahupun naib baik yang akan menimpa kepada si penerima atau pengirim. Dan surat berantai yang aku dapat baru-baru ni sangatlah annoying. Atau lebih teruk, the most annoying.
Korang nak baca? Aku tetap nak paksa korang baca walaupun korang tak nak, silakan.

*Aku mintak maaf kat korang yang tak dapat baca disebabkan 
faktor internet dan sebagainya. Sincerely, aku.

     3)Aku berhenti baca sampai situ. Pengirim kata kalau aku tak baca aku ditimpa ACCIDENT. Bila? BESOK? So, aku nak cabar si pengirim yang rasa doa dia boleh termakbul. Betul ke aku accident BESOK. Aku pergi kuliah macam biasa. naik bas, jalan kaki, turun bas, dan lintas jalan. Nak tengok ade accident tak macam yang si pengirim doakan. Oh, tak ada ! Aku jalan sorang-sorang kat negara Mesir ni. Kawan-kawan dan senior-senior aku ada yang kena rompak, kena tetak, kena pukul dengan orang arab Mesir sebab jalan sorang-sorang. Tapi aku tak kena apa-apa pun. Normal. mana ACCIDENT ?



     4)Tolong jangan salah faham. Aku bukan nak berlagak, jauh sekali untuk mencabar kuasa ALLAH. Tapi aku nak buktikan yang tawakkal kepada ALLAH lebih besar berbanding DOA orang yang tak faham agama yang mendoakan keburukan muslim yang lain. Tak kesahlah sama ada si pembuat mesej ni, mahupun si pengirim. Sedikit sebanyak akidah si pengirim dah rosak sebabkan mesej-mesej macam ni. KANDUNGAN mesej (sahaja) sangat baik. Tapi bila disertakan dengan KEWAJIPAN menghantar mesej kepada orang lain, keburukan dan kebaikan yang bakal diperoleh sekiranya disebar/tak disebar secara lansung menunjukkan cara dakwah yang dah terpesong. Tak pernah dengar ke hukum menyebar mesej berantai? Sila tengok video ni bagi sesiapa yang mampu. (Maksud mampu di sini bukanlah kemampuan dari segi waktu tapi lebih kepada kelajuan internet :) )



             



     
     5)Pada pendapat aku, si pencipta mesej berantai dan si pengirim kena belajar lagi. Banyak benda yang kita tak tahu, tapi kita ikut-ikut buat sekaligus menampakkan kebodohan kita. Bodoh. Kalau korang masih buat benda ni dan nak terasa silakan. Bila lagi korang nak bukak mata pasal benda alah simple-pimple macam ni?  Tak salah kan kalau salah aku istilahkan sifat ni sebagai bodoh ? Maksud bodoh ialah TAK TAHU, BELUM TAHU, atau MEMANG TAK NAK TAHU. Stop sampai situ dulu. Lepas tu, kawan aku yang bagi mesej berantai ni text aku, "Saya cuma sebarkan, tak semestinya saya percaya". WHAT!? pulak dah? Alasan ni tersangatlah tak relevan dan bodoh, serius. Sekali lagi, kalau korang nak terasa silakan. Memang ni tujuan aku buat post macam ni. Dan ini sambungan mesej berantai tu yang aku baru baca lepas aku balik dengan selamat dan selambanya tanpa sebarang accident.

 

Thursday, 19 July 2012

Betulkan Salah Faham Kita - Makna Riya'


             “Kau dapat 4 flat? Jangan nak riak sangat la”

“Baru dapat hadiah dari makwe dah mula riya’”

“Kenapa kau riya’ sangat? Bukan harta kau boleh bawak mati pun.”

“Kau riya’ dengan harta kau, takkan ke mana sangat pun. Ke tanah juga.”

Cukup-cukuplah berdialog ye. Apa mesej aku sebenarnya ni? Tengok tajuk la, haha ! Aku nak cakap tentang riak. Yang mana sekarang ni orang dah salah faham maksud riak. Teliti dialog-dialog kat atas. Itu semua bukan riya’, tapi takabbur. Nampak macam sama tapi riya’ dan takabbur berbeza. Takabbur bermaksud bangga. Habis tu, riak bukan bangga ke? Itulah yang kita kena tahu. Riak sangat bahaya.

Takabbur ialah merasakan diri lebih bagus berbanding orang lain dari pelbagai aspek kehidupan. Aspek kehidupan antaranya pangkat, rupa paras, harta kekayaan, keturunan, kemampuan dan lain-lain lagi. So, kalau kita rasa kita ni lebih handsome or cantik berbanding orang lain, pun tergolong dalam Takabbur. Riya’ sikit berbeza dari maksud takabbur. Riya’ ialah sifat melakukan sesuatu perkara bukan kerana Allah. Mungkin kita lakukan sesuatu demi perhatian manusia, ataupun demi mencapai matlamat tertentu selain Allah. Riya’ boleh batalkan amalan-amalan soleh kita on the spot.

Contoh perlakuan riya’ pada zaman Nabi Muhammad SAW.
“Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.”

                Hadits kat atas ni ceritakan pasal seorang sahabat Nabi. Ketika ummat Islam diperintahkan untuk berhijrah ke Madinah, ada antara mereka yang berhijrah bukan kerana Allah ataupun RasulNya. Sahabat ni berhijrah semata-mata kerana perempuan yang nak dia nikahi kat Madinah. Nama perempuan tu Ummu Qais. Semenjak peristiwa tu, sahabat Nabi ini digelar Muhajir Ummu Qais (Yang berhijrah kerana Ummu Qais). Hadits ni juga menerangkan bahawa kita akan peroleh sesuatu berdasarkan apa yang kita nak kat dalam hati. Kalau kita lakukan sesuatu untuk dunia, dunialah yang kita dapat. Kalau kita lakukannya kerana perempuan, perempuanlah yang akan kita dapat. Kalau kita lakukannya untuk perhatian manusia, perhatian merekalah yang kita dapat. Kalau kita lakukan kerana Allah dan RasulNya, Kedua-duanyalah yang akan kita perolehi (Syafaat, kasih sayang, syurga dll).


                Riya’ tergolong dalam dosa syirik kecil. Syirik = menduakan Allah. Syirik kecil = melakukan sesuatu bukan kerana Allah sebab wujud perasaan bahawa Allah itu lemah, bukan tempat pengharapan, dan tidak layak dijadikan matlamat mahupun kekasih. Sekerdil-kerdil kita ni sanggup dan mampu buat sesuatu yang tak beri effect kepada Allah dan kerajaanNya. Bahkan merugikan diri kita sendiri. Kita kena ingat, setiap syariat yang Allah tetapkan memberi manfaat kepada pelakunya. Dan ingatlah kalau kita tak lakukan apa yang ditetapkan oleh syariat, Allah tak rugi walau sikit pun wahai hamba yang hina dan sombong.