1)Semua orang yang lahir kat dunia ni ada hari lahir. Cuma
mungkin ada sesetengah orang tak tahu bila hari lahir dia. Kepada sesiapa yang
masih tak tahu apa itu hari lahir, hari lahir ialah hari di mana kita kita dilahirkan ke dunia. Takkan tak tahu kot. Ia juga disebut sebagai hari jadi. Tapi masa
aku wish birthday kawan-kawan dulu, diorang cakap mana ada istilah ‘hari
jadi’ sebab kita tak tahu bila masa kita dijadikan. Yang ada cuma ‘hari lahir’
je. Aku pun mengiakan apa yang diorang cakap. Sampai sekarang aku guna istilah
‘selamat hari lahir’ atau ‘happy birthday’ atau ‘sanah helwa’.
Hari lahir jugaklah antara hari yang istimewa untuk seseorang selain hari
ulang tahun perkahwinan, hari keluarga, hari Wanita, Hari Kanak-Kanak Sedunia, Capslock
Day dan lain-lain lagi. Alaa, kalau ada orang wish birthday korang,
sikit sebanyak musti ada rasa diri dihargai kan? Lagi-lagi kalau ada orang hulur hadiah
walaupun tak mahal. Rasa macam bahagia sekejap kan? Lebih-lebih lagi kalau orang
yang bagi tu orang yang disayangi dan menyayangi, perkh. Sebab tu ada orang sanggup tunggu pukul 12
malam depan komputer menghadap facebook menunggu ucapan-ucapan yang tak
putus-putus dari kawan-kawan. Eheh.
Friday, 22 March 2013
Friday, 8 March 2013
Diri ke Hadapan.
![]() |
| Gambar |
1)Melengkapkan
post yang lepas (Masak dan Imam), aku menulis entri ni khas untuk sahabat-sahabat,
pakcik-pakcik, adik-adik dan abang-abang yang sudah layak berkahwin. Haiceh. Ramai
lelaki yang tanpa segan silu boleh menjadi Imam kepada seorang makmum mahupun
makmum-makmum yang ramai dan boleh menjadi imam untuk 3 solat ‘jahr’ (solat yang dibaca
dengan kuat) mahupun 2 solat ‘sirr’ (Zohor dan Asar). Tapi lebih ramai muslimin
di Malaysia yang gemar menjadi makmum setia-hujung-nyawa lalu menyerahkan
tampuk ke-imam-an kepada orang-orang di kanan kiri mereka. Jadi entri kali ni
hanyalah pertolongan kecil kepada mereka yang pada asalnya segan-malu-takut
untuk menjadi imam, tetapi masih ada sekelumit persaan untuk melaksanakan tugas
yang aku kira sebagai 'misi-mesti-buat' oleh seorang lelaki muslim yang sudah baligh. Adapun kepada mereka yang memang tak terdetik lansung untuk menajdi imam, berhadapanlah dengan cermin dan tanya pada cermin tersebut, 'kenapa aku tak nak jadi imam?'. Jom kita kaji beberapa faktor
yang menyebabkan kita segan-malu-takut untuk menjadi imam di dalam solat. Antara
sebab musababnya ialah :
1.
Yakin bahawa suara tidak sedap.
2.
Takut salah tajwid dan susunan ayat.
3.
Tak hafal doa dan wirid.
4.
Tak hafal surah panjang. Erk, masalah macam ni pun ada?
5.
Tak kondifen dan tak yakin pada
diri.
Monday, 4 March 2013
Perihal Rokok.
1)Semalam baru je tamat Program MOMENTUM '13 anjuran BKMIP. Program ni berlansung selama dua malam. Tak ada hari, malam sahaja. Sebab tak nak mengganggu waktu kuliah. Aku join jua walaupun pada awalnya badan aku berat sebab tentatif program ni 6 jam lamanya. Bila aku pikir balik, aku duduk rumah pun bukan buat apa-apa, baik aku pergi. Selesai malam pertama program MOMENTUM '13, kitorang diberi tugasan untuk cari penyelesaian beberapa masalah untuk dibentangkan pada malam kedua. Aku tengok masalah-masalah yang diberi satu persatu. Hmm. Pelajar malas ke program anjuran persatuan? Rangka semula program yang menarik atau jadikannya sentiasa menarik. Masalah pergaulan tak syarie? Galakkan kahwin awal, maka selesai masalah. Masalah solat jemaah? Galakkan kahwin awal, maka hampir setiap hari mereka akan berjemaah. Eheh. Masalah mahasiswa perempuan yang gemar keluar rumah pada waktu malam di Mesir? Galakkan kahwin awal, maka tanggungjawab persatuan sudah berkurangan dengan adanya si suami. Masalah ukhuwah antara senior dan junior. Erk, kalau kita galakkan kahwin awal maka bertambah parahlah masalah ni. Lebih baik jangan. Dan masalah rokok? Hmm. Pelajar Al-Azhar pun ramai yang merokok. Alhamdulillah batch aku cuma sorang je yang merokok. Harap-haraplah angka 1 tu boleh turun kepada sifar.
2)Kalau cerita pasal rokok, ayahanda akulah yang mendidik anak-anaknya dari merapati rokok, bukan cikgu, iklan mahupun kempen-kempen di media massa. Ayah aku dulunya seorang perokok yang
Monday, 25 February 2013
Penyakit Si Cerdik Pandai.
1)Sila teliti statement-statement dibawah. Jawapan kepada
statement berikut hanya korang dan Allah je yang tahu.
· - Adakah korang merupakan salah seorang dari
pelajar yang cemerlang dalam kelas?
· - Setiap kali cikgu
bertanyakan soalan dalam kelas, korang antara pelajar yang ingin mencuba untuk menjawab.
· - Korang menjadi sumber
rujukan kawan-kawan lain dalam sesebuah subjek. (Kadang-kadang cikgu pun jadikan korang sumber rujukan).
· - Kerja-kerja yang cikgu bagi
dapat korang siapkan dengan tangkas dan cepat sedangkan kawan-kawan lain
sedikit lambat.
Kalau salah satu dari statement-statement kat atas ni ada pada diri
korang, maka koranglah yang paling layak untuk baca entri aku pada kali ini.
Tahniah! Eh lupa pulak. Entri ni lagi sesuai untuk adik-adik yang masih di
bangku sekolah, bukan makcik-makcik yang dah belajar kat universiti. Tapi apa
salahnya kalau nak tumpang sekaki kan.
2)Beberapa minggu yang lepas,
aku pergi pusat Markaz Bahasa Arab kat universiti Al-Azhar. Markaz ni khas
untuk budak-budak bukan Arab yang tak berapa mahir berbahasa Arab. Kalau
Saturday, 16 February 2013
5 Post FB Yang Mengetuk Hati.
Assalamualaikum. Hari ni hari Ahad, dah terlajak dua hari. minggu lepas pun terlajak dua hari. Rasa bersalah? Tidak sama sekali. Jangan nak bajet blog ni meletoplah Amry sampai nak rasa bersalah sebab tak post entri. yang baca blog ni pun boleh kira pakai jari kaki. :D Hari ni aku tak cerita, tak menulis panjang-panjang. Aku cuma nak kongsi beberapa post kawan-kawan di facebook yang mana post-post tersebut telah menyentuh hati aku. Lebih tepat lagi, menyindir aku. Wahai sahabat, aku terasa dan terluka dengan post-post anda. Post-post tersebut tersangatlah pahit untuk ditelan.
Aku mulakan dengan post yang tak berapa pahit dulu. Ni post dari kawan aku yang namanya selalu disebut dalam blog ni. Khairun Nas. Simple. Just nak bagitahu yang kita berdoa atau tak kepada Allah, Allah tetap bagi apa yang kita perlu. Habis tu kenapa nak berdoa? Sebab kita ni hamba, dan doa adalah salah satu ibadat.
Bila kita bukak je facebook, kita akan ternampak ayat "How are you doing, _____ ?". Aku tak tahulah bila korang pakai Bahasa Melayu untuk berfacebook dia akan tulis apa. No offense
Subscribe to:
Posts (Atom)




