Blogger Widgets

Pages

Tuesday 23 October 2012

Masak dan Imam



Korang pernah dengar tak statement macam ni : “Kalau perempuan mesti pandai masak, lelaki mesti pandai jadi imam.” Ayat ni kira macam ayat pertahananlah. Kalau orang lelaki asyik suruh perempuan belajar masak sebelum kahwin, diorang boleh guna ayat ni untuk buat sang lelaki fikir 4 kali sebelum cakap benda ni lagi. Tak kesahlah apa pun tujuan statement ni dibangkitkan. Cumanya statement ni timbulkan dua soalan besar untuk diri aku sendiri. 1) Perlu ke semua perempuan pandai memasak? 2) Susah ke bagi seorang lelaki yang tak gila, cukup umur, Muslim dan sempurna panca indera untuk jadi seorang imam dalam solat?

          Aku jawab balik soalan yang aku timbulkan ni. 1) Tak perlulah untuk seorang perempuan pandai sangat masak. Sebenarnya tu bukan kerja korang pun. Lepas kahwin pun boleh belajar, tak ada masalah. 2) Tak susah. Selesai sesi menjawab.

          Huraian untuk jawapan pertama aku. Kenapa aku kata perempuan tak perlu pandai masak? Aku pernah pergi kem Cintai Rasulullah masa sekolah menengah dulu. Ada seorang penceramah yang merupakan kaki tangan tinggi kerajaan. Pangkat besar, gaji besar. Tiap-tiap hari dia yang masak untuk keluarga dia. Katanya kerja memasak bukan kerja sang isteri. Kerja sang isteri adalah melayan suami. Wah, bertuahlah isteri dan family dia. Sebelum tidur dia akan siapkan barang-barang memasak untuk hari esok. Kalau ye pun isteri kena masak untuk suami, tak jadi masalah kalau kemahiran memasak tu diasah lepas kahwin.

          Untuk jawapan kedua pulak. Kenapa aku kata tak susah jadi imam? Sebab hakikatnya memang tak susah. Pada pendapat peribadi aku, semua lelaki yang cukup kriteria berakal, baligh, Muslim dan sempurna pancaindera wajib, perlu dan patut mampu menjadi imam solat. Ada antara kita ni yang takut, malu atau malas jadi imam. Tak payah cakap korang. Kitorang yang dah belajar sampai Mesir ni pun sama je. Belajar tinggi-tinggi tapi tak boleh conduct solat jemaah. Takut-malu-malas tu boleh dibuang kalau kita praktikkan selalu. Ada pulak jenis yang boleh jadi imam zohor dan asar je. Solat-solat lain tak boleh sebab kena keluar suara -_-“.  Lepas ni aku nak tulis satu entri. Khas untuk lelaki-lelaki yang takut-malu-malas jadi imam.
Budak kecik yang mumayyiz pun boleh jadi Imam.
Akhir sekali. Lelaki yang tak boleh jadi Imam tak payah kahwin pun takpe. Orang yang tak boleh jadi imam ni selalunya orang yang tak baca Al-Quran je. Paling kurang sehari sekali kita kena baca Al-Quran. Maybe ada yang dah lupa pun bila kali terakhir dia baca Al-Quran. Sama-samalah kita ubah lepas ni. Buat mana-mana yang digelar perempuan yang tak tahu atau tak mahir memasak. Korang boleh mula belajar sikit-sikit. Lepas kahwin pun boleh belajar sehabis mungkin. Tapi kalau calon suami korang memang nak orang yang pandai memasak, korang kena paksa-relakan dirilah. Ibu, mak sedara atau kenalan-kenalan kita ramai yang belajar memasak lepas kahwin. Sekarang bukan main power lagi. Sedap yang amat. Tak ada masalah pun. Sampaikan dalam biodata masa kecik-kecik dulu kategori makanan kegemaran, kita akan tulis : 'Semua masakan ibu'.
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment