Blogger Widgets

Wednesday, 16 April 2014

Lama Tak Didengari

 
     Salah satu suara yang disukai Allah ialah suara ayam.

     Dekat kaherah jangan haraplah nak dengar kokokan ayam macam dekat Malaysia. Kat Kaherah, yang ada cuma salakan anjing. Lalu esok paginya, akan terkumat-kamitlah bibir penduduk-penduduk Asrama Indera Mahkota tentang betapa haremnya perangai anjing-anjing yang menyalak itu.
Anjing-anjing itu, sepertinya tak suka melihat ada anjing lain dikawasannya. Entah kenapa. Mungkin aku lihat dia seperti berkata, "Hanya aku yang layak menjadi anjing di sini."

     Anehnya, di Mansurah kita boleh dengar kokokan ayam. Dah rasa macam dekat Malaysia. Sungguh, rindukan kokokan ayam tersebut. Mungkin perbandarannya tak sepesat di Kaherah. Nak tengok ayam pun mungkin hanya di pusat penyembelihan.

    Ada satu lagi haiwan kecik yang ada di Malaysia, tapi tak ada di Kaherah. Mungkin ada, tapi terlalu rare untuk dilihat bersiar-siar dan berpeleseran di jalanan. Dan kita boleh jumpa dia di Mansurah ni.

    Nyamuk. Syuh! Aku tak rindu kau!

P/S : Habib Ahmad Al-Maqdi ada cakap, memang anjing ialah najis, tapi ia bukan untuk dibenci bahkan selayaknya disayangi atau diberi simpati seperti haiwan-haiwan lain. Kepada pembenci anjing, sama ada kau tak faham agama atau hati kau kotor. Yekk!

Monday, 14 April 2014

Apa Maksud : Plagiarism

       Plagiarism ialah perkataan bahasa Inggeris yang ditranslate terus ke dalam bahasa Melayu sebagai 'plagiat'. Menurut Kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka, plagiat bermaksud : hasil mencedok karya atau tulisan orang lain yang disiarkan kembali sebagai karya sendiri (biasanya dalam hal karang-karang mengarang). Memplagiat = mencedok karya/tulisan orang lain dan menyiarkannya sebagai karya sendiri. 

Plagiarism juga pernah diamalkan oleh sasterawan Arab dengan mengaku bahawa sesebuah syair itu milik mereka, walhal milik sasterawan terdahulu sebelum datangnya Islam lagi.