Blogger Widgets

Pages

Wednesday 8 August 2012

Aku Sebagai Guru : Unorthhodox

          Aku dah mula mengajar adik-adik kat asrama. Aku buat kelas tambahan bagi sesi malam sebelum diorang minum malam dan tidur. Kelas tingkatan 4 sahaja. Aku ajar dua subjek Sijil Menengah Agama (SMA), Balaghah dan Nahu.

          Macam biasa, pelajar dalam mana-mana kelas tak semua yang nak belajar dan faham macam tu saja. Ada yang aktif, yang pasif, yang kuat bermain, yang kuat bercakap, yang fokus, yang senang teralih tumpuan dan yang acuh tak acuh. Apa perlu aku buat? Aku tak kisah betapa kuat diorang main atau bising, asalkan diorang faham apa yang aku sampaikan. So, aku tetapkan beberapa perkara menarik dalam P&P aku.

          Aku yang dah 12 tahun jadi pelajar ni dah tentu faham, ada beberapa perkara yang menarik tentang pelajar-pelajar sekolah. 
1) Ramai pelajar yang lemah menghafal. Tapi lagi ramai yang malas menghafal. 
2) Pelajar cepat teralih fokus kalau kelas tu boring.  
3) Lumrahnya (mungkin sesetengah tempat sahaja) pelajar lelaki lebih ngam dengan guru perempuan. Macam tu juga sebaliknya.

Bila aku masuk ke kelas, aku terus tulis satu ayat dalam bahasa Arab kat papan hitam. Apa-apa saja. Utnuk menarik minat diorang. Ayat pertama yang aku tulis untuk kelas pertama aku :

من قال قال الله فهو كافر

Kalau orang yang tak tahu, mungkin dia akan translate macam ni

       "Barang siapa yang mengatakan Allah itu berkata-kata, maka dia jatuh kafir."

          Kalau kau terkejut, budak-budak yang aku ajar lagi la terkejut. Aku cakap pada kelas aku yang aku akan terangkan makna kata-kata ni di akhir kelas. Itu sekadar penarik minat. Lepas tu kelas aku jadi meriah. Unsur-unsur humor pun aku letak dalam proses P&P ni. Supaya diorang lebih minat untuk hadir ke kelas walaupun penat. Banyak lagi perancangan yang aku buat untuk perbaiki kelas aku dalam masa akan datang. Insyaallah, dengan pertolongan Allah la perkara ni berjaya.

          

p/s : maksud sebenar ayat kat atas tu

"Barang siapa yang mengatakan Allah itu tidur di siang hari, maka dia jatuh kafir."


Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment