Blogger Widgets

Tuesday, 1 September 2015

Kongsi Lagu - God Bless The Broken Road



       Hari ni aku nak kongsi antara lagu yang aku minat, boleh tak?
Nampak tak kesopanan aku mintak izin kat para pembaca meskipun ladang ini aku yang punya? Haha! Dan macam biasa, kita start dengan 'Dah lama dah aku tak update kat blog ni, bersarang bla bla bla..'

       Ok jujurnya, dulu aku tak faham pun llirik lagu ni sebenarnya. Tapi aku minat dengar sebab lagu dia slow je. Aku dengar sedap, aku malas kaji. Lagu ni aku jumpa dekat cerita Hannah Montana (2009). Haa lama kanFirst time aku dengar, aku terus search lagu ni kat youtube. Lagu dia tenang dan damai je. Bunyi gitar dia tak deras. Korang boleh rasa macam penyanyi ni nyanyi ramai-ramai dekat bawah pokok tengah malam, ditemani unggun api. Angin tiup sepo-sepoi je di celahan topi
diorang. Haa menjiwai sungguh kan? Genre (disebut jen-ra) lagu ni, country. Macam lagu-lagu Taylor Swift (Kot).

       Cuma baru-baru ni lepas benda yang jadi kat aku, baru aku faham lagu ni. Baru terasa nak tengok balik lirik dia. So sekarang makin minat dengan lagu ni. Dulu minat je. Sekarang baru faham. Sama macam manusia jugak an. Dulu minat je, dah lama-lama kenal baru faham laaaahai cewah takde kaitan pun sebenarnya.

       Actually, sedih sebenarnya. Marah pun masih ada lagi berbuku-buku dalam hati. Tapi terpaksa gagah gigihkan juga untuk lupakan apa yang jadi. Kalau aku tulis cerita aku kat sini pun, belum tentu niatnya baik. Belum tentu tujuannya supaya orang lain ambil iktibar dari cerita aku malahan tidak lebih dari sekadar untuk mengaibkan dia. Kalaupun sungguh niat aku murni, belum tentu orang lain bersungguh ambil iktibar. Akhirnya jadi sekadar sebuah lagi cerita tentang orang yang tak bagus dalam merangka jalan dan pilihannya. Tengok saja aku, dikeliling nasihat dan cerita, tentang berapa kali lubang jahat yang aku duga, lalu aku jatuh tersembam muka bukan sekali dua, tapi ada aku ambil iktibar dari mereka? Eh sejak bila entri ini bertukar pujangga? Haha.

       Tapi Allah, sungguh aku syukur dengan apa yang jadi.




I set out on a narrow way many years ago
Ku keluar berjalan di sebatang lorong sempit beberapa tahun yang lalu
Hoping I would find true love along the broken road
Berharap aku akan jumpa cinta sejati di sepanjang jalan yang sudah punah  itu
But I got lost a time or two wiped my brow and kept pushing through
Malangnya aku sesat sekali dua, ku kesatkan keningku dan teruskan menempuh lalu
I couldn't see how every sign pointed straight to you
Tidak aku perasan bahawa kepadamu sebenarnya tanda-tanda itu tuju.

That every long lost dream led me to where you are
Semua impian-impian yang hancur itu, memimpinku ke arah di mana kau berada
Others who broke my heart, they were like northern stars
Mereka yang pernah sakitkan hatiku, sebenarnya seperti bintang-bintang utara
Pointing me on my way into your loving arms
Yang menunjukkan jalan ke arah dakapan kasihmu
This much I know is true
Betapa sungguh aku tahu ia benar
That God blessed the broken road
Bahawa Tuhan telah merestui jalan punah itu
That led me straight to you
(Jalan) yang membawa ku terus kepadamu
Yes it did
Ya, ia sungguh telah membawaku

I think about the years I spent just passing through
Aku terfikir tentang masa-masa yang aku bazirkan melewati jalan itu
I'd like to have the time I lost and give it back to you
Aku harap aku dapat gantikan masa itu, untuk ku luang bersamamu
But you just smile and take my hand
Tapi kau hanya tersenyum, dan kau gapai tanganku
You've been there you understand
Kau ada di situ dan kau faham
It's all part of a grander plan that is coming true
Itu semua hanyalah satu cebisan daripada perancangan lebih agung yang menjadi nyata
That every long lost dream led me to where you are
Semua impian-impian yang hancur itu, memimpinku ke arah di mana kau berada
Others who broke my heart, they were like northern stars
Mereka yang pernah sakitkan hatiku, sebenarnya seperti bintang-bintang utara
Pointing me on my way into your loving arms
Yang menunjukkan jalan ke arah dakapan kasihmu
This much I know is true
Betapa sungguh aku tahu ia benar
That God blessed the broken road
Bahawa Tuhan telah merestui jalan punah itu
That led me straight to you
(Jalan) yang membawa ku terus kepadamu

And now I'm rolling home
Sekarang aku pulang ke halamanku
Into my lover's arms
Ke dakapan sang kekasih ku
This much I know is true
Betapa sungguh aku tahu ia benar
That God blessed the broken road
Bahawa Tuhan telah merestui jalan punah itu
That led me straight to you
(Jalan) yang membawa ku terus kepadamu
This much I know is true
Betapa sungguh aku tahu ia benar
That God blessed the broken road
Bahawa Tuhan telah memberi restuNya ke atas jalan punah itu
That led me straight to you
(Jalan) yang membawa ku terus kepadamu


,Amry Sajad
1 September 2015

Tuesday, 7 July 2015

"Saya mintak maaflah.."

"Kenapa mintak maaf dengan saya pulak?"

"Ye lah, (Disebabkan ni) benda jadi lambat."

"Takpelah, nanti bincang balik."

Friday, 13 March 2015

15 Kata Majmuk Mantap

Serius, memang nama kata majmuk ni 'Kata Majmuk Mantap' ataupun 'Kata Majmuk Yang Telah Mantap'. Bukan macam mantap yang selalu kita guna tu.
"Mantap gila kau punya asam pedas!"
"Show semalam memang mantap!"
"Mantap laaaa Man! Kau punya cerita memang kalah cerita Interstellar!"
"Suara yang mantap datangnya dari kotak suara yang mantap."

Ok dah.

Senang cerita, kata majmuk ni ialah dua kata yang dihimpunkan lalu menjadi perkataan lain. 

Kadang-kadang ada kena mengena:
Cermin mata - Cermin yang kita pakai kat mata.
Kereta kuda - Kereta kayu yang ditarik oleh kuda... atau kuda-kuda (kalau kuda tu banyak).
Tengah hari - Waktu di tengah-tengah hari.
Kapal terbang - Takyah terangkan kot. Sangat literal.

Kadang-kadang tak ada kena mengena pun:
Mata pelajaran - Pelajaran tu ok. Mata tu.. Macam seram pun ada.
Alat tulis - Pengasah pensel boleh digunakan untuk menulis ke?
Guru besar - Guru tu tak semestinya besar pun untuk jadi guru besar.
Kaki bangku - Sesiapa yang duduk kat bangku simpanan je kerjanya, inilah gelaran dia. Tapi bukan ke yang duduk tu punggung? Apa kaitan dengan kaki?
Ada hati - I love you too.

Ini dia 15 kata majmuk yang telah mantap. Means, kata majmuk yang dieja rapat. 15 sahaja.
beritahu    bumi putera    jawatankuasa    kakitangan    kerjasama    matahari    olahraga    
setiausaha    sukarela    suruhanjaya    tandatangan    tanggungjawab    warganegara

Selain dari 15 ni, semuanya dieja dengan jauh. contoh:
Sekaligus
Urusetia
Aturcara
Keretapi
Kraftangan
Bandaraya

P/S: Sekarang ni dah mula minat Bahasa Melayu. Sikit-sikit bagi perit.

Saturday, 17 January 2015

Kenapa dan Kalau


Mungkin sekali lagi Che Hujan akan kata post aku ni melankolik.
Yes, it is.

Aku sakit lagi kali ini, sakit yang kongsinya aku rasa perlu,
Dan peritnya aku mohon kau faham, tahu, dan bantu,
Aku ke sini setelah sekian lama, juga atas sebab itu,
Waktunya dah tiba, waktu aku kongsi apa yang terbuku:
Ingatkah kau tentang apa yang pernah aku tulis dulu?
Ya, jika kau ingat, bermakna kau pernah ambil tahu tentang aku,
Atau jika kau tidak, kerana di sini kau juga masih baharu,
Hadirlah ke sini, rasa apa ku rasa, tahu apa ku tahu.

Rasakan Amry! Kau yang pilih jalan ini,
Apa orang kata dulu, pernah kau ambil peduli?
Berlegar kata mereka, bersarang di akal dan hati:
"Sekali kau disakiti, kau akan rasa lagi."

'Kenapa' dan 'kalau', istilah yang dah tak ada guna,
Entah mana baiknya andai aku ungkit semula.
Namun begitu, tetap ingin; dan izinkan aku bertanya.
Adapun kenapa, kenapakah aku orangnya?
Perlukah aku kau tikam untuk kali ke tiga?
Adapun kalau, kalaulah ku tolak gula-gula tawar tiada rasa,
Adailah ku tolak, pasti aku tak sengsara, (sebegini rupa)

Dulu kau datang kau janji takkan buat lagi,
Untuk ikhlas kau itu, dan bodoh aku ini, aku buka pintu hati,


Folks,
Love is - the act of letting somebody to hurt you,
while believing that they won't.

Amry Sajad,
17 Januari 2015

Tuesday, 12 August 2014

Apakah Maksud: Soldadu Papan Kekunci

     

        Soldadu papan kekunci yang lebih popular dengan penggunaan bahasa Inggeris sebagai keyboard warrior ialah mereka yang aktif mengeluarkan hujah, bantahan dan pendapat di layaran internet. Kita boleh jumpa soldadu papan kekunci ni kat ruangan komen facebook, youtube dan twitter. Biasanya para soldadu hanya lantang bersuara di alam maya tapi tidak melakukan sebarang tindakan yang menyokong hujahnya di luar.