Blogger Widgets

Friday, 28 December 2012

Definisi Adil Yang Disalah Erti.


                    1)28/12/12, lusa dah exam tapi aku masih lagi menulis blog ini meskipun tak ramai yang membacanya. Tapi takpe. Maybe ada jugak yang akan baca satu hari nanti (mungkin masa tu aku dah ada 14 cucu). Hari ni hari Jumaat yang indah dan aku nak berbincang pasal perkataan yang kita dah biasa sebut iaitu adil. Ramai yang dah faham tentang maksud adil. Adil tu sendiri diambil dari perkataan bahasa arab dengan sebutan yang sama. Tapi, tak ramai yang faham maknanya yang sebenar-benarnya. Secara umumnya kat malaysia kita faham adil tu ialah sama rata. *tsk tsk tsk. Tidak sama sekali. Kalau korang kondifen (confident) sangat adil tu ialah sama rata maka silalah fikir sekali lagi. Kalau setelah berfikir pun korang masih berpendapat bahawa adil itu ialah sama rata, silalah tepek dahi anda dengan tin yang sudah kemek.

                2)Sini aku ada sertakan tiga definisi adil yang betul dan tepat serta mujarab. Sebelum tu aku nak ingatkan korang. Kata lawan bagi adil ialah zalim. Zalim bukanlah membawa maksud kejam atau jahat tetapi membawa maksud berlawanan bagi adil. Korang terbalikkan je definisi adil, maka *poof !!  korang akan dapat definisi zalim pulak. Definisi-definisi adil;
1.       Meletakkan sesuatu sesuai dan kena pada tempatnya;
Yang ni aku mudah ingat sebab ustazah aku pernah bagi contoh yang simple-pimple masa aku sekolah rendah dulu.  Contohnya kita ada kucing. Kita bagi kucing kita tu makan kayu atau besi atau tulang dinosour. Di situ kita dah bertindak zalim sebab kucing tak makan benda-benda tu. Kucing makan KFC je. Kalau kita bagi kucing makan sesuatu yang dia tak boleh makan maka kita dah meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya
2.    Memberi hak kepada mereka yang berhak;
Contohnya kau ada RM10.  Pastu kau dengan aku pun main teng-teng sama-sama di petang hari.  Lepas setengah jam kita main teng-teng, aku pun rasa bosan main dengan kau sebab kau tak reti lompat betul-betul. Asyik-asyik jatuh je. Aku bercadang nak balik rumah tinggalkan kau sorang-sorang kat situ. Tapi disebabkan kau cerdik kau gunakan RM10 tu untuk menarik minat aku. Kau pun cakap yang kau nak belanja aku Choki Choki jenis coklat+susu yang sedap tu. Tapi bila kau check poket baru kau perasan yang duit kau dah hilang. Of courselah bukan aku yang ambil sebab aku ni jujur  orangnya.  Aku cakap, “Siapa yang jumpa duit tu jadi milik dia ea.”
Walaupun lepas tu aku jumpa RM10 kau, aku kena serahkan balik kat kau sebab aku perlu beri hak (RM10) kepada orang yang berhak (iaitu kau).
3.       Mengambil hak sendiri tanpa lebih dan memberi hak orang tanpa kurang:
Nak contoh jugak ke? Tak payahlah. Sangat mudah difahami kan? :) Aku malas bagi contoh lagi sebab nanti aku merepek dan membebel panjang seperti contoh di atas.

Semua orang itu genius(cerdik). Tapi jika anda mengukur kecerdikan seekor ikan
 berdasarkan kemampuannya memanjat pokok, maka dia akan menghabiskan
seluruh hidupnya dengan mempercayai bahawa dia bodoh.
-Albert Einstein
                3)Betul kata Albert Einstein tu. Semua orang kat dunia ni cerdik dan bijak. Pernah tengok cerita 3 Idiots? Mesti pernah kan? Kan? Pelakon utama cerita tu Amry Khan. Ada satu watak bernama Farhan. Watak Farhan ialah watak yang genius dalam bidang fotografi. Taare Zameen Par pulak menceritakan tentang seorang pelajar bernama Ishaan yang menghidapi dikslesia tetapi genius dalam bidang seni lukisan. Tapi keperluan untuk hidup pada zaman kita sekarang ni tidak mengiktiraf semua orang itu genius dalam bidang-bidang tertentu seperti Farhan dan Ishaan. Keperluan hidup pada zaman sekarang bersandarkan gred dan markah di atas kertas peperiksaan yang ditambah dengan beberapa kerja praktikal. Memang tak dinafikan kaedah itu dapat mengukur kecerdikan dan kefahaman seseorang tentang sesuatu subjek tetapi bukanlah 100% tepat. Kita tak boleh nilai yang anak Cik Beah tu pandai dan genius sebab dia dapat skor 10A+ dalam SPM dan anak Pak Muaz pulak buduh sebuduh-buduh makhluk sebab gagal 8 subjek. Kemahiran (kadang-kadang disebut bakat) setiap manusia itu berbeza. Dan kemahiranlah yang boleh dijadikan kayu ukuran seseorang itu genius atau tidak. Ada yang mahir melukis, ada yang mahir berbahas, mahir mengurus, mahir menulis belog, mahir membuat vlog, mahir mengajar, mahir memadam kebakaran, mahir memahami pembelajaran, mahir mengorat, mahir add dan like status orang di FB dan ada juga yang mahir dalam memperoleh markah yang tinggi dalam peperiksaan. Ya, menjawab peperiksaan juga merupakan satu kemahiran.

              4)Aku ada satu cerita dari manuskrip lama internet berkaitan dengan sifat adil yang aku nak kongsi dengan korang. Di sebuah hutan yang tenang dan indah telah dilansungkan satu pertandingan untuk memilih binatang yang paling genius. Banyak haiwan yang berminat untuk sertai pertandingan ni. Tapi disebabkan aku yang buat cerita ni, aku hadkan pesertanya kepada beberapa ekor haiwan genius sahaja. Antaranya ialah anjing, gajah, ikan, monyet,burung, anjing laut dan penguin (aku tak berapa pasti apa yang anjing laut dan penguin tu buat kat sini). Mereka semua berkumpul dengan bangganya dan bersedia untuk berentap bagi membuktikan bahawa merekalah yang paling genius. Mereka berbaris dengan tersusun dan beradab sebagai tanda haiwan yang genius. Dibelakang mereka terdapat sebatang pokok manakala di depan mereka pula ialah pengacara pertandingan. Maka tirai pertandingan pun dibuka. Pengaca lantas dan pantas mengisytiharkan ujian yang perlu mereka hadapi dalam pemilihan ni. Pengacara berkata : “Bagi memastikan pemilihan ini ADIL, kamu semua dikehendaki untuk menjalani ujian yang sama. Sila panjat pokok itu. ”


                5)Apa !? Korang rasa logik ke? aku pun rasa tak logik walaupun aku baru je karang cerita ni tadi lepas tengok gambar kat atas ni. Dalam pertandingan tu komfem dan kondifen lah monyet yang akan menang sebab beliau ada empat kaki bila di atas tanah dan empat tangan bila di atas pokok. Cuba kita bagi arahan untuk berenang pulak, mestilah ikan dan anjing laut yang pelopori bidang tu. Macam tu jugak dengan burung, gajah, penguin dan anjing yang masing-masing ada kelebihan tersendiri. Jadi macam mana nak buat? Kita ubah je nama pertandingan tu kepada ‘Pertandingan Mencari Pemanjat Pokok Yang Paling Genius’. So, yang masuk pertandingan tu cuma haiwan-haiwan yang genius dalam memanjat pokok. Macam tu jugak dengan realiti kehidupan kita. Tak semua orang  itu dikira pandai dan genius hanya dengan memperoleh keputusan yang cemerlang dalam UPSR, PMR, SPM, STAM, MAMAM, MAKAN dan lain-lain. haha ! Setiap orang itu genius dan cerdik cuma kita yang tak sedar dan tak perasan kegeniusan diorang.

*   *   *

Novel pertama tulisan aku. Sila baca dan beri komen :)
Farouq : Perigi Mencari Timba

Friday, 21 December 2012

Sayangku Si Bahasa Arab.






1)Alhamdulillah, hari ni hari Jumaat, dapat lagi aku tulis sesuatu untuk dimuatkan ke dalam blog ni. Rasanya entri kali tak ada apa-apa yang bermanfaat untuk aku kongsikan. Jadi kepada korang yang rasa nak skip entri minggu ni, silakanlah. Datang lagi jumaat minggu depan pulak ye :). Sekarang ni (waktu Mesir) 21.12.2012. Saat korang baca entri ni, maka terbuktilah ramalan suku kaum Maya itu salah tentang tibanya hari kiamat. Syariat Islam jugaklah yang betul. Ayat Al-quran dan hadits Nabi Muhammad (sila selawat sekarang) ada menyatakan tentang 5 perkara yang takkan diketahui manusia. Salah satunya ialah bila berlakunya hari kiamat.



2)Stop cerita tentang tarikh. Tiba-tiba aku teringatkan adik lelaki aku. Masa kat Malaysia dulu dia tak percaya yang aku boleh cakap Bahasa Arab. How dare you brother! Kurang asam kan? Maybe sebab aku ni tak ada gaya orang berilmu kot -_-“. Kopiah pun jarang ada kat kepala. Lagipun umur dia baru 9 tahun. Logiklah kalau dia tak dapat agak dan ukur kemampuan aku. Huh, ayat! Adik aku macam tak percaya bila kakak sepupu aku suruh dia belajar subjek Bahasa Arab dengan aku. Sampai hati kau meragui aku adik. Sedih sekejap. So, she asked her mother (mak long aku) to speak arabic with me in front of my little brother. Masa tu aku macam jadi idola kejap. Ternganga adik aku seakan tak percaya abang yang selalu tengok cerita orang putih kat rumah boleh cakap Bahasa Arab. Baru kau kenal abang kau ni. Tapi tu dulu, masa kat Malaysia.

3)Sesampainya kat Mesir, aku jadi agak sopan dan pemalu untuk bercakap atau berborak dalam Bahsa Arab dengan orang ramai. Wah! Berubah 360 darjah. ‘Pendiam’ tak sinonim dengan Amry Sajad sebenarnya. Kat sini diorang guna bahasa ammiah Mesir (bahasa pasar, tempatan). Setiap negara Arab ada bahasa ammiah sendiri, tapi ammiah Mesirlah yang paling *tutt  * tutt. Nak kutuk pun tak boleh sangat sebab aku pendatang asing dengan izin kat sini. Ustaz-ustaz yang dah balik Malaysia cakap, bahasa ammiah ni tak berguna untuk kita walaupun sikit. Sebabnya diorang dah balik Malaysia dan haruslah diorang kena gunakan bahasa Arab yang satu dunia faham iaitu bahasa fusha (baca dengan fus-ha, bukan fu-sha). Kitorang ni masih duduk kat Mesir. Kadang-kadang ada jugak budak kecik, remaja dan orang tua yang tak faham lansung bahasa Arab fusha. Nak tak nak kena belajar jugak bahasa ammiah Mesir. Kalau aku dapat jumpa orang bukan arab (pendatang asing macam aku) rasa lega sikit sebab diorang faham bahasa fusha.

4)Sedar atau tak tabiat aku yang pemalu dan pendiam ni sedikit sebanyak melunturkan bahasa Arab aku. Kalau sebelum ni aku yakin untuk berbahasa Arab tapi sekarang tak lagi. Aku segan kalau-kalau apa yang aku cakap kat sini satu kesalahan. Ah, salah tu perkara biasa, yang penting jangan putus asa untuk mencuba. Wah, siapa yang cakap macam tu tadi? Mari sini aku tepek tin coca-cola yang kemek kat dahi kau. Ceramah bukan main lagi tapi bila suruh tolong aku tak nak pulak. Still, aku nak improve bahasa Arab aku. Baru tadi aku dapat caranya! Kat sini ramai budak-budak melayu yang dah lama tinggal kat Mesir. Budak-budak sekolah rendah. Diorang dah duduk sini dari kecik lagi dan berkawan pulak dengan budak-budak Arab. So bahasa arab dia macam *umphh, terbaik lah. Aku tak rasa segan sangat bila belajar dengan diorang. Kalau aku tak faham apa yang budak-budak Arab cakap, budak-budak Melayu ni lah yang translatekan. Budak-budak Arab ni pun bersungguh-sungguh nak bagi aku faham apa yang diorang cakap sebab diorang nak ajar aku main permainan diorang. Ilmu yang aku dapat tadi : pink – banbi, biru cair – balani. Tapi nak dapat dua perkataan tu aku kena jadi keeper bola, kena dukung budak, kena tarik dan tolak, kena main baling selipar (sini versi batu) dan lain-lain. Tapi aku tak kesah sebab aku memang suka budak-budak. Seronok! Yang paling tak tahan sekali diorang panggil aku ammu (pak cik) -_-“. Tua sangatkah aku ni? Jumaat minggu depan kita jumpa lagi ye anak-anak ammu!

al-hubb bermaksud 'cinta'


*     *     *

5)Penghujung khutbah Jumaat tadi macam biasa kita akan baca doa kebaikan akhirat untuk mukminin dan mukminat sebab itu ialah salah satu rukun khutbah Jumaat. Bila semua orang mengaminkan doa tu aku teringat suara-suara yang aku suka masa aku kecik dulu, suara orang ramai mengaminkan doa khutbah Jumaat secara perlahan dan serentak. Kadang-kadang aku diam sebab nak dengar suara-suara diorang. Suara besar dan garau orang ramai buat aku teruja. Tapi sekarang lain. Suara akulah salah satu suara yang mengaminkan doa tersebut. Aku dah besar rupanya. Dah wajib solat Jumaat, tak kena marah lagi kalau nak solat kat sof depan, tak berborak-borak kosong lagu masa khatib menyampaikan khutbah. Cepatnya masa berlalu. Patutlah budak-budak tu panggil aku ammu.

Friday, 14 December 2012

Ikan-Mati-Lemas




1) Ikan-mati-lemas tersangatlah popular kat Sekolah-sekolah Menengah Agama Negeri (SMAN) Pahang. Apakah sebenarnya ikan mati lemas ni? Wujudkah ikan yang mati disebabkan kelemasan? Ikan pun boleh lemas? Ikan duyung pun boleh survive kat dalam laut. Ikan mati lemas sebenarnya nama sejenis lauk di kebanyakan asrama SMAN. Tapi nama tu bukanlah nama yang asal. Nama asalnya aku pun tak tahu. Sebelum aku pindah ke sekolah Pahang, aku belum pernah dengar nama ikan-mati-lemas ni. Lepas pindah baru aku tahu macam mana rupa ikan-mati-lemas. Ikan biasa (apa-apa jenis ikan) yang dimasak berkuah putih air. Kenapa pulak orang bagi nama kat lauk ni ye? Adakah sebab diorang tak tahu nama lauk tu? Tidak, tidak, tidak. Nama tu direka sebab kebanyakan pelajar tak suka lauk tu. Biasalah, kalau kita tak suka something tu, kita bubuhlah nama pelik-pelik. Cikgu James Bond lah, subjek 'Mengarudh dan Memayah' lah, Semin OP lah (orang penting),  Abuncit dan macam-macam lagi contoh yang terdapat kat dunia ni. Kiranya ikan-mati-lemas ni lauk yang low class lah. Diorang lagi sanggup skip makan tengah hari/petang dan makan mi segera berbanding makan ikan-mati-lemas ni.

2) Asrama kitorang bersebelahan dengan kantin. So dari atas asrama tu kita dah boleh dengar orang teriak ;
“Petang ni makan apa?!”

“Ikan mati lemas”

“Hmm, kalau macam tu malaslah nak turun makan.”

Apa reaksi aku masa mula-mula pindah ke sekolah tu? Aku terkejut kenapa kebanyakan diorang ni tak suka makan lauk tu. Kenapalah memilih sangat? Ikan macam tu pun diorang boleh anggap tak sedap? Lainlah kalau dia bagi ikan bandaraya ke, ikan Nemo ke. Ikan yang terhidang tu bukannya kotor, bukannya tak sedap. Mungkin lidah kita tak sama. Lidah aku lidah kuli, lidah diorang lidah bangsawan. Tak pun ikut negeri masing-masing . Ataupun citarasa kita berbeza? Cop, cop, cop. Kenapa aku selesa makan ikan mati lemas sedangkan kebanyakan pelajar tidak? Jawapannya mudah. Dan jawapan ni tak melayakkan aku untuk menyindir, mempersoal mahupun mempertikaikan perangai diorang. Keterbiasaan dan suasana. Yup, tu lah jawapannya. Diorang dari kecik lagi dah dididik untuk makan makanan yang sedap-sedap, sedangkan aku tidak. Suasana kami berbeza. Dan aku tak merasa situasi diorang. Jadi aku tak boleh sewenang-wenangnya memperlekehkan perangai diorang.

            3) Kat sekolah lama aku, kalau dapat makan ikan, ayam atau daging dah macam syurga. Kalau kat Pahang ada istilah ikan-mati-lemas kan? Kat Johor pulak ada istilah 3T (telur, tempe, tahu). Istilah ayam-takde-tulang pulak merujuk kepada tahu. Banyak lagi lauk-pauk yang lebih tut-tut-tut berbanding ikan-mati-lemas. Kadang-kadang lauk kitorang cuma sayur, ikan masin dan sambal. Tapi bila kitorang lapar kitorang bahan semacam je semua tu. Bila lagi nak rasa susah? Hamba-hamba Allah ni kebanyakannya rasa bersyukur bila mereka dah pernah merasa susah. Aku pernah makan 3T, ikan masin dan ayam-takde tulang, so aku bersyukur bila dapat makan ikan-mati-lemas. Seorang pemilik syarikat yang besar pernah merasa susah membangunkan syarikatnya, so dia akan lebih bersyukur dan menghargai apa yang dia ada sekarang. Mak ayah kita pernah makan ubi, kentang dan lain lain. So, diorang tak kesah pun makan nasi dengan kuah kosong untuk sarapan. Mungkin kalau aku pun sekolah kat Pahang dari dulu lagi, aku pun terkena penyakit kufur nikmat ni. Sebab tu lah ku tak layak mempersoalkan tindakan diorang. Menegur dengan hikmahlah yang aku perlukan.

            4) Ada pulak perangai lain. Perangai yang satu ni aku cukup pelik. Part ni aku rasa aku layak tegur, sindir, pertikai dan persoalkan. Korang tahu roti buku? Roti biasa yang kita makan tu. Alaa, yang ada jenama Gardenier, jenama Hawaii, jenama Hi-5. Ada sesetengah pelajar, dia makan bahagian tengah roti tu, yang bahagian tepi yang liat sikit tu dia kumpul, then dia buang. Amboi,amboi,amboi. Nampak macam kaya sangat je. Padahal mak ayah yang bayar yuran makan segala bagai. Tambahan support sikit dari kerajaan negeri. Dah terlajak hidup senang, hujung roti pun dibuangnya, Alang-alang tak nak makan hujung tu, tak payahlah makan semua. Pass je kat kawan yang selalu lapar di kala malam hari ni (aku lah tu). Itulah lumrah pelajar sekarang. Kadang-kadang tu termasuk aku jugak. Kita tak merasa kesusahan dalam memperolehi kesenangan ni, so kita ambil mudah. Membazir je 24 jam. Kadang-kadang tu siap complain masakan tak sedap. Time aku rasa semangat nak ‘membasuh’ aku basuh lah diorang. Time aku malas, aku senyap.

            5) Bercerita tentang syukur. syukur ni biasanya kita peroleh bila kita pernah merasa susah. Ye, aku tahu aku dah cakap kat perenggan ke-2 tadi. Aku saja nak ulang lagi sekali. Dan sesetengah ulama’ melabelkan sifat bersyukur itu lebih mulia dari sifat bersabar. Manakan tidak, ramai orang boleh bersabar dengan ujian dan kesusahan yang dialaminya. Tapi bukan semua orang boleh bersyukur dengannya. Lebih teruk lagi apabila kita lupa bersyukur bukan sahaja pada kesusahan, tetapi juga kepada nikmat yang Allah berikan pada kita. Untuk yang terakhir, kata-kata yang entah aku kutip dari mana, aku kongsikan dengan korang semua.
Sekiranya kita hanya mengingati Allah di saat kita susah sahaja, maka Allah akan selalu timpakan kesusahan kepada kita kerana Allah rindukan rintihan kita dan, supaya kita sedar siapa diri kita di muka Bumi ini.”


*     *     *
PS:  Tangan gatal terasa nak menulis cerita. tapi apakan daya tak banyak membaca. Ku tangguhkan dulu niat ini sehingga habis exam sem satu :)

Aku dah nak menduduki peperiksaan. yes ! bahasa skema itu.
Tolong tadah tangan sekarang. Ye, sekarang ! And baca "Ya Allah, mudahkan urusan Amry Sajad dan jadikan dia insan yang rajin. Amin"

Friday, 7 December 2012

Salam atau Assalam?


                  1)Minggu ni je ada satu kekecewaan yang aku rasa. Baru-baru ni aku dapat surat berantai. Huh! Padahal baru je minggu lepas aku post entri pasal surat berantai. Kalau korang tak baca lagi, silalah baca kat sini. Tapi kali ni surat berantai yang aku dapat berbentuk surat. Surat lah. Bukan email, bukan sistem pesanan ringkas (SMS) dan bukan pulak chat dari facebook. Dan, surat yang aku dapat kali ni bertulisan Arab daripada kawan sekuliah aku yang berbangsa Arab. Haha! Orang Arab pun tak terkecuali daripada percaya benda-benda ni. Kat surat tu tulis pasal orang yang dapat rezeki melimpah-ruah bila dia sebarkan surat tu kepada orang lain. Dan ada pulak yang mati beberapa hari lepas dia perlekehkan surat berantai tu. Aku ni macam mana pulak? Aku memang tak percaya dengan nikmat mahupun niqmat yang ada pada surat tu. Apa nasib aku? Dan sampai sekarang aku tak percaya. 

                      2)Kalau sebelum ni, aku ada cerita tentang penggunaan penulisan In shaa Allah (klik sini untuk ke entri). Sekarang ni aku nak terangkan tentang penggunaan ‘assalam’ (السلام) yang mengantikan penulisan ‘assalamualaikum’ (السلام عليكم) atau ‘salam’ (سلام). Bermulanya penggunaan ‘assalam’ ni apabila ada yang yang melarang orang ramai daripada menggunakan kalimah ‘salam’ kerana Allah pernah memerintahkan Nabi berpaling dari orang-orang yang meyembah berhala dan mengucapkan ‘salam’ kepada mereka. Peristiwa tersebut direkodkan dalam Al-quran :

Az-zukhruf : ayat terakhir, 89 " Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah: "Salam (selamat tinggal)".

Atas sebab tu lah kita dilarang menggunakan perkataan ‘salam’ dan perlu digantikan dengan ‘assalam’. Setakat ni korang boleh faham bahasa aku kan? Kalau tak boleh faham silalah selamkan kepala kedalam air sebab comfirm-comfirm korang tengah ngantuk dan hilang fokus. Kita teruskan lagi. Apa-apa pun, kita kena tahu bahawasanya perkataan ‘salam’ bukan sekali dua diulang di dalam Al-quran. Malahan banyak kali. Dan kebanyakannya membawa makna yang baik. Nak bukti? Aku boleh buktikan.

1) Yaasin : 58 "(Kepada mereka, ahli syurga diucapkan) "SALAM" sebagai ucapan selamat dari Tuhan Yang Maha Penyayang"
– SALAM diucapkan kepada ahli syurga.

2) Al-Hijr : 52 "Ketika mereka (malaikat) masuk ketempatnya, lalu mereka mengucapkan "SALAM". Dia (Nabi Ibrahim) berkata, kami benar-benar takut kepadamu"
- malaikat mengucapkan SALAM kepada Nabi Ibrahim

3) Yunus : 10 "Doa mereka (orang yang beriman) di dalamnya (syurga) ialah "Mahasuci Engkau Wahai Tuhan kami" dan ucapan penghormatan mereka ialah "SALAM" Dan penutup doa mereka ialah "Alhamdulillahi rabbilalamain""
-ucapan tahiyyat/penghormatan bagi orang-orang beriman di syurga ialah SALAM

4) Al-Furqan : 63 "Adapun hamba-hamba Tuhan Yang Maha Pengasih itu adalah orang-orang yang berjalan di bumi dengan rendah hati, dan apabila orang-orang bodoh menyapa mereka (dengan kata-kata menghina) mereka ucapkan SALAM"
-hamba-hamba Allah yang rendah hati ucapkan SALAM dengan sabar walaupun dilontar kata-kata hina.

5) Al-Furqan : 75 "mereka itu akan diberi balasan dengan tempat yang tinggi (di syurga) atas kesabaran mereka, Dan mereka akan disambut dengan penghormatan dan SALAM"
-ahli syurga disambut dengan penghormatan dan SALAM

            3)Ayat-ayat kat atas ni hanya sekadar yang aku jumpa dan yang aku perasan. Mungkin banyak lagi perkataan ‘salam’ yang aku tak perasan. So, kepada sesiapa yang melarang dari menggunakan ‘salam’ silalah tampil di sini dan nyatakan kenapa Allah gunakan perkataan 'salam' untuk tujuan baik lebih banyak dari untuk tujuan sebaliknya? Dan takkanlah kerana satu maksud ‘salam’ yang ditujukan kepada penyembah-penyembah berhala tu, kita abaikan pula ‘salam’ yang ditujukan kepada para nabi dan ahli syurga. Malahan Nabi Muhammad sendiri pun peroleh selawat dan salam dari ummat-ummatnya berkurun lamanya.


“صلاة الله سلام الله * على طه رسول الله”

'Salam’ kat atas pun tak ada huruf ‘ال’. Mungkin ada yang lebih cerdik dalam kaedah nahu (tatabahasa) akan cakap, huruf ‘ال’ tu dibuang sebab mudhaf dan mudhafun ilaih. Ini pulak jawapan aku: mudah je, dalam kaedah balaghah ada kaedah membuang musnad, atau musnad ilaih. Membuang mudhaf, atau mudhafun ilaih. Membuang fa’il, maf’ul, serangkap ayat, beberapa rangkap ayat dan banyak lagi. Dalam kes ‘salam’ jugak, boleh jadi huruf ‘ال’  dibuang kerana mudhafun ilaihnya ada - tapi dibuang.

            4)Dalam solat ada 5 rukun qauli (percakapan):
1) Takbiratul ihram,
2) Al-fatihah,
3) bacaan tahiyyat akhir,
4) selawat keatas Nabi dalam tahiyyat akhir
5) salam pertama.

Dalam tahiiyat akhir kita akan baca :
 ‘السلام عليك أيها النبي ورحمة الله وبركاته. السلام علينا و على عباد الله الصالحين.’
Kedua-dua Assalam ini hukumnya sunat. Kita boleh baca macam ni :
‘سلام عليك أيها النبي ورحمة الله وبركاته. سلام علينا و على عباد الله الصالحين‘
tanpa ‘ال’ . Sumber, At-taqrirat As-sadidah, kitab feqh mazhab Syafie. 
Kat tahiyyat akhir pun kita boleh gunakan perkataan ‘salam’ ke atas Nabi Muhammad. Kenapa kita tak boleh gunakan perkataan ‘salam’ untuk manusia? Adakah kita mendoakan keburukan kepada mereka dengan menggunakan perkataan tersebut? Tidak sama sekali ! Seterusnya, antara ‘salam’ dan ‘assalam’ yang mana satukah yang lebih bagus untuk kita gunakan? Jawapannya gunakanlah ‘assalamualaikum’ sebab itulah ucapan yang Islam syariatkan. Kalau ada orang ucap ‘assalamualaikum’, kita wajib jawab dengan ‘waalaikumussalam’. Tapi kalau orang ucap ‘salam’ atau ‘assalam’, kita tak wajib jawab apa-apa. Nak jawab boleh, tak jawab pun tak apa.

            5)Sekarang kita dah sampai ke perenggan yang terakhir. Perenggan yang menyimpulkan hasil tulisan aku. Pertamanya, kita boleh tulis sama ada ‘salam’, ‘assalam’ mahupun ‘assalamualaikum’ kerana ketiga-tiganya bertujuan mendoakan orang muslim yang lain. Yang keduanya, jangan lah kerana maksud ‘salam’ yang satu tu, kita abaikan semua maksud ‘salam’ yang lain yang kebanyakannya membawa maksud kebaikan. Ketiganya, aku ni hanyalah budak yang baru belajar, jadi aku harap ada orang yang sudi tegur kesilapan dalam penulisan aku. Tak semestinya apa yang aku tulis ni betul semua. Kalau ada silap, silalah tegur kat sini ataupun kat facebook. Selamat menyokong aku ! :D

Friday, 30 November 2012

Surat Berantai Yang Takkan Merantai.

   
     1)Pengenalan kepada surat berantai. Surat berantai pada asalnya ialah surat yang menyuruh si penerima surat untuk menyebarkannya kepada orang lain. Suruhan tersebut biasanya di sertakan dengan ancaman seperti kemalangan kepada si penerima. Surat berantai kemudiannya beralih kepada sistem email. Pada zaman sekarang, surat berantai lazimnya melalui Sistem Pesanan Ringkas (SMS) dan yang terbaru, di FACEBOOK.



Satu jenis sindiran kepada surat berantai.
     2)Minggu lepas, aku dapat surat berantai kat facebook daripada salah seorang kawan aku.
Sebelum tu, aku nak bagitahu yang aku boleh percaya isi kandungan surat berantai, tapi BUKANnya doa, nasib malang, mahupun naib baik yang akan menimpa kepada si penerima atau pengirim. Dan surat berantai yang aku dapat baru-baru ni sangatlah annoying. Atau lebih teruk, the most annoying.
Korang nak baca? Aku tetap nak paksa korang baca walaupun korang tak nak, silakan.

*Aku mintak maaf kat korang yang tak dapat baca disebabkan 
faktor internet dan sebagainya. Sincerely, aku.

     3)Aku berhenti baca sampai situ. Pengirim kata kalau aku tak baca aku ditimpa ACCIDENT. Bila? BESOK? So, aku nak cabar si pengirim yang rasa doa dia boleh termakbul. Betul ke aku accident BESOK. Aku pergi kuliah macam biasa. naik bas, jalan kaki, turun bas, dan lintas jalan. Nak tengok ade accident tak macam yang si pengirim doakan. Oh, tak ada ! Aku jalan sorang-sorang kat negara Mesir ni. Kawan-kawan dan senior-senior aku ada yang kena rompak, kena tetak, kena pukul dengan orang arab Mesir sebab jalan sorang-sorang. Tapi aku tak kena apa-apa pun. Normal. mana ACCIDENT ?



     4)Tolong jangan salah faham. Aku bukan nak berlagak, jauh sekali untuk mencabar kuasa ALLAH. Tapi aku nak buktikan yang tawakkal kepada ALLAH lebih besar berbanding DOA orang yang tak faham agama yang mendoakan keburukan muslim yang lain. Tak kesahlah sama ada si pembuat mesej ni, mahupun si pengirim. Sedikit sebanyak akidah si pengirim dah rosak sebabkan mesej-mesej macam ni. KANDUNGAN mesej (sahaja) sangat baik. Tapi bila disertakan dengan KEWAJIPAN menghantar mesej kepada orang lain, keburukan dan kebaikan yang bakal diperoleh sekiranya disebar/tak disebar secara lansung menunjukkan cara dakwah yang dah terpesong. Tak pernah dengar ke hukum menyebar mesej berantai? Sila tengok video ni bagi sesiapa yang mampu. (Maksud mampu di sini bukanlah kemampuan dari segi waktu tapi lebih kepada kelajuan internet :) )



             



     
     5)Pada pendapat aku, si pencipta mesej berantai dan si pengirim kena belajar lagi. Banyak benda yang kita tak tahu, tapi kita ikut-ikut buat sekaligus menampakkan kebodohan kita. Bodoh. Kalau korang masih buat benda ni dan nak terasa silakan. Bila lagi korang nak bukak mata pasal benda alah simple-pimple macam ni?  Tak salah kan kalau salah aku istilahkan sifat ni sebagai bodoh ? Maksud bodoh ialah TAK TAHU, BELUM TAHU, atau MEMANG TAK NAK TAHU. Stop sampai situ dulu. Lepas tu, kawan aku yang bagi mesej berantai ni text aku, "Saya cuma sebarkan, tak semestinya saya percaya". WHAT!? pulak dah? Alasan ni tersangatlah tak relevan dan bodoh, serius. Sekali lagi, kalau korang nak terasa silakan. Memang ni tujuan aku buat post macam ni. Dan ini sambungan mesej berantai tu yang aku baru baca lepas aku balik dengan selamat dan selambanya tanpa sebarang accident.

 

Saturday, 24 November 2012

Tulislah In Shaa Allah, betul ke?


     1)Assalamualaikum kepada korang-korang  yang sedang membaca mahupun yang akan baca. Alhamdulillah, selawat dan salam kepada Rasulullah. Moga-moga kita dalam perhatian dan belas kasihan Allah lagi. Macam biasa tiap-tiap hari Jumaat aku akan post entri baru.Tapi ni dah kira terlajak dah. Dah masuk hari Sabtu, maaf-maaf.  Baru-baru ni aku ada chat dengan kawan aku and then dia ada tulis kalimah In Sha Allah untuk gantikan ‘insyaallah’. Betul ke salah? Cuba korang teka sikit. Ye, salah ! Aku akan terangkan serba sedikit berkaitan dengan kalimah "إن شاء الله" ataupun dalam tulisan ruminya ditulis sebagai insyaallah, inshaallah, inshaAllah dan yang terbaru, In Shaa Allah. Kenapa In Shaa Allah ye? Jom kita tengok penjelasan Dr. Zakir Naik. Some say that the quote is  not  from Dr. Zakir Naik himself. And i trust them. Tapi sampai sekarang aku tak jumpa kenyataan Rasmi Dr. Naik yang menafikan statement kat bawah ni. Kalau ada sesiapa boleh bagi link kepada kenyataan tersebut sangatlah dihargai.


Kita tak boleh tulis “InshaAllah” atau “Inshallah” kerana ia bermaksud “penciptaan Allah” (Nauzubillah). Sama ada kita tulis dalam bahasa Arab ataupun Inggeris, pastikan kita tulis betul-betul “In Shaa Allah” (Dengan memisahkan ketiga-tiga perkataan) yang membawa maksud “Jika Allah izinkan”. Jadi sila pastikan anda sebarkan kepada semua orang dan tolong mereka perbetulkan  kesalahan mereka. Moga Allah balas dengan kebaikan, In Shaa Allah.

      2) Ok, dekat sini aku pisahkan penerangan aku kepada dua. Yang pertama untuk mereka-mereka yang tak berpeluang mendalami bahasa Arab atau Nahu dan yang ke dua untuk mereka yang dah memahami sebahagian ilmu Nahu supaya penerangan aku ringkas dan tak complicated untuk difahami untuk kumpulan pertama.

       3) Penerangan pertama. Secara umumnya aku tak setuju dengan statement Dr. Zakir Naik kat atas. Pada bacaan dan fahaman aku, tak ada masalah kalau korang nak tulis macam mana sekalipun asalkan niat korang nak maksudkan 'jika Allah izinkan'. Tulislah Insyaallah, InsyaAllah, Inshaallah, In syaa Allah dan lain-lain lagi, ia takkan mengubah maksud sebab bunyinya tetap sama. Perbezaan tulisan selain bahasa Arab takkan memberi kesan kepada bahasa Arab. Ianya takkan sesekali membawa maksud 'penciptaan Allah' selagi mana korang tak maksudkannya.

       4) Penerangan kedua pulak, Insyaallah takkan membawa maksud 'penciptaan Allah'. Untuk jadikan maksud 'penciptaan Allah', sebutannya bukan 'insyaallah', tapi 'insyaullah' sebab perkataan 'insyaa' yang membawa maksud penciptaan adalah isim, bukan fe'el. Dan sebagai isim, dia mesti ditulis dengan baris depan/ marfu' sebab kedudukan dia kat situ adalah mubtada' atau khabar. Kalaupun kita kata hukumnya boleh jadi baris atas/mansub kerana 'amil nasabnya tersembunyi (muqaddarah), maka ia berbalik kepada hukum asal - bergantung kepada niat orang yang bercakap. Orang yang beracakap sahaja yang tau muqaddarah dalam pertuturannya.
   

Contoh penulisan yang salah dalam tulisan Arab. Membawa maksud "Penciptaan Allah".
Perkataan 'in' dan 'syaa' dieja dengan jarak.

       5)  Untuk tulisan yang lebih tepat, Kamus Dewan dah isytihar insya-Allah sebagai tulisannya, tapi aku lebih suka tulis 'insyaallah' (dengan huruf kecil) sebab perkataan 'allah' tu asalnya gabungan hujung perkataan 'syaa' 'شاء' dengan 'Allah' 'الله'. Jadi asalnya ialah ء الله bukan  الله . Akhir sekali, kat bawah ni aku letak nota kaki sikit untuk penjelasan masalah-masalah lain yang berkaitan. 

1) Tak ada masalah untuk tulis dengan jarak mahupun rapat ketiga-tiga perkataan in, syaa dan Allah. Selama ni kita tulis Assalamualaikum, Alhamdulillah dan Subahanallah. Bukan Assalamu Alaikum. Yang jadi masalah kalau kita rapatkan dalam tulisan Arab (seperti gambar di atas)
2) Shaa atau Syaa sama je bunyinya dan takkan jejaskan makna. Sekadar perbezaan tulisan mengikut negara masing-masing.

*   *   *

P/S: Ni adalah hasil ubahan semula setelah aku tengok pendapat aku yang sebelum ni salah dan tak boleh pakai. Juga mengambil kira komen-komen dibawah yang banyak membantu.

Friday, 16 November 2012

Bakso Itu


1)Aku dan kawan-kawan terasa nak makan kat luar malam tu. So, kitorang pergi ke kedai masakan Indonesia:
Ayam masak Aladdin ni apa?” tanya kawan aku.
Cubalah. Tak tahu nak cakap macam mana.” jawab seorang lagi yang lain.
 “Ada baksolah. Aku nak bakso.” Menu Indonesia yang lama aku tak jumpa.
Korang pernah makan bakso?”, semua menggeleng. Semua tak tahu bakso tu macam mana. Bakso ni makanan Indonesia berbentuk kepulan daging. Tak pasti daging ikan atau ayam. Dia berkuah dan kita makan dengan bihun. Maybe aku sorang je yang pernah merasa bakso sebab aku tinggal kat Ampang, Selangor. Kawasan yang menjadi lambakan warga Indonesia. Kawan-kawan yang lain pulak rata-ratanya-berasal dari Pahang. Khairun Nas pernah makan bakso tapi dah lupa macam mana bentuknya sebab dah lama tinggalkan Selangor.

***

2)Balik dari kuliah dalam keadaan penat, aku kena berdiri kat tengah-tengah puluhan warga arab yang lebih besar dari aku. Siapa suruh lambat? Memang takkan ada tempat duduk untuk kau kalau lambat kat sini. Haha ! Kat satu sudut aku perasan dua mahasiswa Indonesia tengah berbual kosong. Kat sebelah dia sorang perempuan arab berumur lingkungan 30-tahun. Aku tersenyum. Mahasiswa Indonesia hebat, fasih berbahasa arab. Diorang boleh bergelak tawa, bergurau dengan perempuan tu. Ntah apa yang diorang bualkan pun aku tak tahu. Tapi aku seronok tengok situasi tu. Aku teringatkan Andi, kawan yang aku kenal kat kuliah. Mesra, baik.
Nama saya Andi.” Andi hulurkan tangan.
Saya Amry.
Oh namanya ngak jauh beda
Rizqi pun peramah. Boleh berbahasa Arab dengan baik, bertubuh kecik, baru berumur 18 tahun. Berkenalan dengan orang Indonesia kat sini sama macam jumpa orang Melayu. Kita serumpun, dan sebenarnya sebangsa. Datang dari tempat yang sama, Asia Tenggara.

***
3)Bakso memang popular kat kawasan aku. Aku rasa satu KL tahu apa tu bakso. Kalo KL ada dua, dua KL tahu apa tu bakso. Haha ! (Ayat ni mesti korang familiar) Dari kecik lagi aku berkawan, berjiran, main emak-emak, main nyorok-nyorok, bertumbuk-gaduh dan tinggal dengan orang Indonesia. Ayah aku pun berkawan dengan orang Indonesia. Ada suku Bawean, Madura dan Jawa kat kawasan setinggan ni. Orang Indonesia kat kawasan aku baik, lagi-lagi jiran yang duduk kawasan dekat dengan rumah aku. Kadang-kadang kalau aku nak pergi sekolah, dia bagi seringgit. Masa tu seringgit dah sangat syurga. Seringgit tu banyak kot untuk budak kecik. Macam-macam boleh beli guna seringgit tu.  Kadang-kadang aku tumpang tidur kat rumah diorang. Tumpang mandi, tumpang makan. Aku pun konfius mana satu rumah aku  -_-“.
Tapi tu dulu. Semenjak kawasan setinggan tu kena roboh, diorang kena pindah. Aku jumpa diorang masa Aidilfitri je. Keluarga aku cari jiran-jiran lama kalau beraya kat Ampang.
Apa lah Pak Dolah, kita ni saudara tapi setahun cuma sekali je datang sini.”, rungut jiran lama.
Pak Dolah tu ayah aku lah. Korang jangan buat muka pelik sambil berkerut kening pulak. Ayah aku selalu ingat Tarmuji, jiran lama yang tak putus hubungan dengan ayah. Selalu telefon bertanya khabar.

***

4)Banyak benda yang dibualkan dua mahasiswa Indonesia tu.  Diorang seronok berborak. Kadang-kadang aku jeles sebab diorang lagi terkehadapan dari mahasiswa Malaysia. Suasana dan corak pembelajaran Islam kat Indonesia lagi bagus dari Malaysia. Diorang terus berbual.
Apa cerita saudaramu, katanya dia di Malaysia sekarang?” tanya SiA kepada SiB.
SiB yang perasan pelajar-pelajar Malaysia ni terkesima. Aku yang dari tadi perhatikan diorang pun tersentak. Soalan ni? Soalan ni? Kenapa soalan ni? Aku boleh agak respon SiB. Dia tengok pelajar-pelajar Malaysia sekejap, including me.
Bukan disini untuk ana ceritakan” kata SiB. Dia tahu ada mahasiswa Malaysia yang dengar perbualan dia, so dia tak nak cerita. Sebabnya mudah. Ada sebilangan besar orang Malaysia yang benci pendatang asing kat Malaysia. Dan ada juga orang indonesia yang membenci orang Malaysia atas beberapa faktor. Aku jadi tak sedap hati. Aku tak selesa bila dia buat macam tu. Bukan semua dari kami membenci antum. Aku pun membesar dengan orang-orang dari negara antum. Bas yang kitorang naik ni dah pun sampai kat kawasan perumahan aku. Aku dan kawan-kawan pun turun. Aku tengok SiB yang duduk kat bahagian tepi tingkap. Dia termenung. Aku pergi dekat dengan SiB, aku cakap
Akhi, ana Malizi wa ana uhibbuk”. 
Saudara, saya orang Malaysia. Dan saya sayang saudara.

***
5)Racism atau ke-KITA-an atau asobiyah macam ni dah lama wujud dalam diri rakyat kita. Tengok je kejohanan bola sepak peringkat Asia Tenggara . Siapa yang lebih banyak bergaduh? Ya, Malaysia-Indonesia. Sampaikan penggunaan perkataan 'bola sepak' dengan 'sepak bola' pun nak pertikaikan. Perkara benci-membenci ni biasanya dipupuk dari kecik lagi oleh mak ayah dan media massa. Beberapa ramai orang Malaysia yang jijik dengan orang Indonesia disebabkan sebilangan mereka. Aku pelik dengan diorang yang bencikan orang Indonesia. Diorang tak pernah jumpa ke orang Indonesia yang baik? Atau memang tak ada ruang lansung untuk berkenalan dengan orang Indonesia yang baik? Kenapa aku yang muda, belum matang ni sempat untuk kenal dengan diorang yang baik, tapi korang yang tua tak sempat lansung? Berapa ramai pulak orang Indonesia yang membenci rakyat Malaysia atas faktor-faktor lain. Sangat ramai dan sangat menyedihkan. Sebabkan diorang-diorang ni lah, nasib kami pelajar Indonesia-Malaysia tersiksa di negara orang. Aku risau satu hari nanti aku tak dapat makan bakso lagi.  By the way, bakso kat sini lagi sedap dari bakso kat Ampang :) Aku makan dulu ye !

Bakso yang sedap.


maybe - korang tau dah makna dia :)
familiar - biasa, lazim (dengar, lihat)
main mak-mak -  satu permainan yang menyerupai masak-masak.
including me -  termasuk aku
antum - kamu semua
by the way - apa-apa pun
racism - fahaman berbaur perkauman
Asobiyah - istilah bahasa Arab yang membawa maksud kelompok. Berbangga-bangga dengan kelompok atau keturunan sendiri dan merendah-rendahkan kelompok lain.

Saturday, 10 November 2012

عِنْدَمَا يُسَبِّحُ الحُبّ


1)Assalamualaikum. Kepada kau yang tengah membaca, sihat? Dah solat? Alhamdulillah. Doakan Amry Sajad pun sihat dan dah solat. Baru-baru ni aku tengok cerita Indonesia yang pernah famous dulu, عندما يسبّح الحبّ ataupun lebih mudah kita kenal sebagai “Ketika Cinta Bertasbih” (KCB). Cerita ni dah lama, tapi aku baru start tengok bila sampai kat Mesir sebab latar belakang cerita ni kat mesir. Aku excited bila nampak tempat-tempat familiar dalam cerita tu. Haha. Kat entri yang lepas aku ada cerita pasal Mesir. Aku ada cerita pasal cara-cara nak melintas jalan kat mesir ni. Kat KCB ni lah aku jumpa situasi melintas jalan tu untuk kongsi dengan korang. Take a look.

1. Melintas dengan yakin
2. Melintas sambil melihat kereta yang menyusur
3. Melintas dengan gaya berdiri diam
4. Sama dengan no. 1
2)KCB ni adalah asal tulisan tangan Habiburrahman. Seorang penulis novel yang terkenal. Banyak cerita bergenre cinta-Islamik. Sangat Islamik . Cerita cinta yang dia karang selalunya menggunakan watak-watak yang dah faham Islam dan syariatnya. Batas-batas pergaulan pun di jaga. Watak-watak ni jugak mendahulukan cinta kepada Allah berbanding cinta manusia. Malaysia pernah jugak cuba untuk buat cerita cinta-islamik baru-baru ni. Tapi pada pendapat aku cerita tu sangat-sangat fail. Tak menggambarkan masyarakat yang faham batas-batas Islam. Tapi aku puji sebab ending cerita tu tak cliché.

3)KCB cerita tentang dua watak utama. Abdullah Khaerul Azzam dan Ana Althafunnisa’. Kedua-duanya graduan Al-azhar yang dah sampai masa mencari pasangan hidup. Kalau kita tengok memang seronok. Cerita ni tunjuk kat kita apa itu jodoh. Abdullah Khaerul Azzam berulang kali mencari perempuan untuk dijadikan isteri, tapi tak kesampaian. Lebih kurang 6-7 orang jugak lah yang dah jadi bakal-isteri-tak-jadi dia. Rasa  kesian pun ada jugak bila tengok Khaerul Azzam ni. Tapi dia tetap sabar. Sebab perkara-perkara tu terjadi mesti ada hikmahnya.

4)Akhirnya, Khaerul Azzam berhasil mengahwini gadis idamannya, Ana Althafunnisa’ (part ni korang kena baca dengan dialek Indonesia). Apa pulak kaitan cerita KCB ni dengan korang dan aku?  Macam ni, hari tu aku ada telefon kawan aku kat Malaysia. Sampai satu part tu kawan perempuan aku tanya soalan ni :
Am, orang-orang Arab lawa tak?”. 
Kejadah apa soalan kau ni? Kenapa tak tanya orang Arab hensem ke tak?”. 
"Takde lah. Amanda (bukan nama sebenar) suruh aku tolong tanyakan. Dia kata pakwe dia ada kat Mesir sekarang ni. So, dia risaulah kalau-kalau pakwe dia sangkut dengan perempuan Arab.”. 
. . .  ”.        Kenapa dia nak risau kalau pakwe dia suka dengan perempuan Arab? Padahal kat sini bukan main ramai lagi perempuan-perempuan Melayu. Patutnya tu yang dia kena risau. Haha! Kalau ada jodoh tak kan lari ke mana lah mak cik. Kalau tak ada jodoh, sedarlah yang dia bukan yang terbaik untuk kita. Bersabar lah macam Khairul Azzam.


*     *      *

            5)Aku pernah pernah belajar pasal syarat-syarat amalan diterima Allah. Syarat-syarat yang aku tahu ada dua je. Tapi lepas aku duduk kat Mesir, aku dapat ilmu yang aku tak tahu; syarat yang ke-3. Kalau kita nak amalan kita diterima Allah, kita tak boleh makan makanan yang haram. Sebab disebut dalam hadis, “Barang siapa memakan makanan yang haram, tidak akan diterima amalnya sedikit pun, baik yang sunnah mahupun yang wajib.”. Syarat yang pertama dan ke-2 nanti aku bagitahu kat entri lain. Aku nak jimatkan kuota 5 Perenggan. Haha! Lastly, bila ditanya, 
Am, orang-orang Arab lawa tak?”. 
Aku jawab 
Orang Arab tengok perempuan Melayu ni lawa. Orang Melayu tengok orang Arab pun lawa”.

famous - terkenal
familiar - biasa; lazim (dengar; lihat)
take a look - silakan lihat
ending - pengakhiran
cliché - ungkapan atau idea yang dah basi.

Tuesday, 23 October 2012

Masak dan Imam



Korang pernah dengar tak statement macam ni : “Kalau perempuan mesti pandai masak, lelaki mesti pandai jadi imam.” Ayat ni kira macam ayat pertahananlah. Kalau orang lelaki asyik suruh perempuan belajar masak sebelum kahwin, diorang boleh guna ayat ni untuk buat sang lelaki fikir 4 kali sebelum cakap benda ni lagi. Tak kesahlah apa pun tujuan statement ni dibangkitkan. Cumanya statement ni timbulkan dua soalan besar untuk diri aku sendiri. 1) Perlu ke semua perempuan pandai memasak? 2) Susah ke bagi seorang lelaki yang tak gila, cukup umur, Muslim dan sempurna panca indera untuk jadi seorang imam dalam solat?

          Aku jawab balik soalan yang aku timbulkan ni. 1) Tak perlulah untuk seorang perempuan pandai sangat masak. Sebenarnya tu bukan kerja korang pun. Lepas kahwin pun boleh belajar, tak ada masalah. 2) Tak susah. Selesai sesi menjawab.

          Huraian untuk jawapan pertama aku. Kenapa aku kata perempuan tak perlu pandai masak? Aku pernah pergi kem Cintai Rasulullah masa sekolah menengah dulu. Ada seorang penceramah yang merupakan kaki tangan tinggi kerajaan. Pangkat besar, gaji besar. Tiap-tiap hari dia yang masak untuk keluarga dia. Katanya kerja memasak bukan kerja sang isteri. Kerja sang isteri adalah melayan suami. Wah, bertuahlah isteri dan family dia. Sebelum tidur dia akan siapkan barang-barang memasak untuk hari esok. Kalau ye pun isteri kena masak untuk suami, tak jadi masalah kalau kemahiran memasak tu diasah lepas kahwin.

          Untuk jawapan kedua pulak. Kenapa aku kata tak susah jadi imam? Sebab hakikatnya memang tak susah. Pada pendapat peribadi aku, semua lelaki yang cukup kriteria berakal, baligh, Muslim dan sempurna pancaindera wajib, perlu dan patut mampu menjadi imam solat. Ada antara kita ni yang takut, malu atau malas jadi imam. Tak payah cakap korang. Kitorang yang dah belajar sampai Mesir ni pun sama je. Belajar tinggi-tinggi tapi tak boleh conduct solat jemaah. Takut-malu-malas tu boleh dibuang kalau kita praktikkan selalu. Ada pulak jenis yang boleh jadi imam zohor dan asar je. Solat-solat lain tak boleh sebab kena keluar suara -_-“.  Lepas ni aku nak tulis satu entri. Khas untuk lelaki-lelaki yang takut-malu-malas jadi imam.
Budak kecik yang mumayyiz pun boleh jadi Imam.
Akhir sekali. Lelaki yang tak boleh jadi Imam tak payah kahwin pun takpe. Orang yang tak boleh jadi imam ni selalunya orang yang tak baca Al-Quran je. Paling kurang sehari sekali kita kena baca Al-Quran. Maybe ada yang dah lupa pun bila kali terakhir dia baca Al-Quran. Sama-samalah kita ubah lepas ni. Buat mana-mana yang digelar perempuan yang tak tahu atau tak mahir memasak. Korang boleh mula belajar sikit-sikit. Lepas kahwin pun boleh belajar sehabis mungkin. Tapi kalau calon suami korang memang nak orang yang pandai memasak, korang kena paksa-relakan dirilah. Ibu, mak sedara atau kenalan-kenalan kita ramai yang belajar memasak lepas kahwin. Sekarang bukan main power lagi. Sedap yang amat. Tak ada masalah pun. Sampaikan dalam biodata masa kecik-kecik dulu kategori makanan kegemaran, kita akan tulis : 'Semua masakan ibu'.

Wednesday, 17 October 2012

Orientasi

        Sampai satu saat aku jadi rimas-cemas bila tak update blog. Sungguhpun tugas ni sekadar syok sendiri, tapi aku tetap excited . Haha ! Kepada pengunjung-pengunjung blog aku, sila tengok balik tajuk entri ni. Of course-lah korang mengerti dan memahami maksud  O R I E N T A S I . Kepada korang-korang yang tetap membaca setelah melihat tajuk bosan ni , tahniah aku ucapkan ! Korang berjaya luangkan masa untuk membaca sesuatu yang bosan (sedih sekejap). Aku sebagai typical Malay student, sungguhpun dah jejak kaki kat Mesir ni tetap tak berapa suka pergi ber-orientasi. Tapi aku still nak share dengan korang kelainan program orientasi kat sini berbanding kat Malaysia.

        Aku pernah telefon kawan aku yang belajar kat UTM. Program orientasi diorang ada buat Gangnam Dance ! Wah, macam mana rupa pemudi-pemudi menari Gangnam yek? Tengok video 'Super Kampung Style'  pun dah buat aku berkerut kening. Ah, lupakan dulu. Aku sambung pasal program orientasi kat sini. Aku dengan paksa+relanya merela-paksakan hati ni join program orientasi. 

        Perkara unik pasal orientasi kat sini nak dibandingkan dengan orientasi-orientasi yang pernah aku join,
etika disiplin diorang. Korang boleh fikir-fikir etika disiplin yang biasa kita hadapi. Tepati masa, berpakaian kemas, menjaga tingkah laku dan lain-lain. Etika disiplin  kat sini sama jugak, tapi dengan beberapa penambahan. Etika disiplin pertama yang termaktub : Ikhlaskan niat kerana Allah, maksudnya bukan kerana terpaksa, (tepat-terkena-batang-hidung aku). Etika dispilin yang seterusnya, sentiasa mengekalkan wudhu'. Yang ni aku rasa unik. Etika-etika yang lain sama je macam yang aku sebut kat atas dan atas dan atas tadi.

         Then, ada pulak barang amanah. Antara benda yang aku tak minat dalam berprogram :
1) barang amanah 2) sesi nangis-nangis 3) sesi tengking-tengking 4) perjalanan tentatif yang tak sama tengan realiti. Yah ! Haha ! So, aku rasa barang amanah ni benda yang cliche dalam satu-satu program yang melibatkan tempoh masa lebih dari dua hari. Bosan. Aku bagi ontoh barang amanah yang kita kena jaga sampai habis program . Nametag, telur, beras, lingkaran ubat nyamuk dan lain-lain. Tapi program orientasi kitorang lain dari yang lain. Barang amanah bukan dari pihak penganjur. Peserta kena cari mana-mana tasbih untuk dijadikan barang amanah. Kenapa?. Dalam diam mulut kita terkumat-kamit berzikir tanpa disuruh. Sebab tasbih dah ada kat tangan. Memang terbaiklah barang amanah kali ni.

        Lastly, semua perkara ada pro dan kontra. Program orientasi ni pun tak terkecuali. Tapi perlu ke aku sebut perkara-perkara negatif pasal program ni? Tak perlu dan tak manis rasanya. Sebab aku ni manis orangnya. Yezza ! Biarlah aku simpan buat panduan menghadapi generasi akan datang pulak. 


Monday, 24 September 2012

Kini Di Mesir



Assalamualaikum !!!
Okay, okay. Tanda seru kat atas ni aku saja letak buat-buat macam excited. Tapi sememangnya aku excited. Sebab dah lama aku tak update blog ni. Rasa macam dah bersawang pun ada jugak. Blog ni dalam proses pembersihan dan renovate-lah kiranya. Tak mahir lagi pasal blog ni. So, kepada korang-korang yang baca entri ni, then rasa nak tolong aku renovate blog yang ‘cantik’ ni supaya lagi indah mata memandang, silalah bagi tutorial serba-serbi untuk perhias blog ni. Pertolongan sangat dihargai, 4-rious ! (sebab se-rious tak cukup).


        By the way, inilah aku. Insan yang sama, tapi di tempat yang berbeza. Sekarang aku kat MESIR ! Dalam bahasa Inggeris kita panggil EGYPT-lah kan. Sekarang aku nak share pasal Mesir. Kenapa? Saja je. Buat pemanas bicara. Nak cerita pasal Malaysia haruslah korang-korang dah tau. Apa benda yang best kat Mesir ni? Banyak beza Mesir dengan Malaysia. Of Course-lah. Sini tak hujan. Jemur bajulah aktiviti yang paling seronok. 48 jam tinggalkan tersadai tersidai kat luar pun tak risau tertimpa hujan. Cumanya, kena risau pasal habuk aje. Duduk kat tingkat 5 ni pun berdebu dalam rumah. (Rumah aku kat tingkat 5. Bayangkan betapa sedihnya parents aku bila aku balik Malaysia nanti aku dah slim.)


Benda lain yang berbeza? Bab ni ayah aku comfirm seronok-meriah-teruja. Kat sini (kawasan sekitar kediaman aku) tak ada traffic light. Kawasan yang ada pulak tak guna. Lampu kuning lip-lap lip-lap je yang menyala. Cara lintas jalan pun unik. Nak belajar? Mula-mula, pandang kiri, kalau clear lintas. Tapi lintas separuh jalan je. Berhenti kat tengah-tengah jalan tu. Orang-orang yang bawak kereta kat situ nanti pandai-pandailah mengelak dari TERlanggar kita. Kita tunggu je sampai clear,kalau okay  barulah habiskan proses pelintasan itu. :D. Kalau tak faham silalah berkunjung-lawat aku di sini. Akan ku tunjukkan keindahan mesir. Ni baru dua ter-pelik-an yang ada kat Mesir.


Perkara normal bagi sesebuah bangsa dan agama. Tak semuanya jahat. Tak semuanya baik perangai. Kitorang kena berjaga-jaga kat sini. Kudrat orang Arab dengan Melayu kerdil tak sama. So, pelajar-pelajar baru baik pelajar Pengajian Islam atau Sains Kesihatan kena berjaga-jaga. Banyak kes samun dan rompak kat sini. Kitorang tak boleh keluar jauh sangat. Kitorang kat sini masih dalam jagaan-didikan-pantauan-buaian anggota Urusetia Sambutan Mahasiswa Baru. Kalau nak keluar walau untuk beli selipar sekalipun musti dengan teman seorang dua pelajar senior. Faktor lain kenapa pelajar senior sangat diperlukan, kitorang-kitorang ni belum fasih bahasa Arab Tempatan. Takut kena tipu masa jual beli.

Akhir sekali, pengetua sekolah menengah aku ada bagi nasihat. Pelajar dari Mesir boleh jadi 3 jenis manusia. Yang pertama, Firaun. Kerjanya nakkan kuasa. Menentang agama Allah. Dia sahaja yang betul. Yang kedua, Hamman, arkitek si Firaun. Apa yang dia tahu cumalah pangkat. Balik ke Malaysia bersijil-degree-BA segala bagai hanya untuk kerja semata. Yang terakhir, NABI MUSA A.S. Bukan kerja semata yang dicari, tapi redha Allah juga. Berkerja kerana Allah, berkhidmat untuk Allah, berdakwah kepada Allah. Tambahan terakhir, setakat ni aku belum rindukan Malaysia. Terlalu awal rasanya sebab aku tinggal kat sini 4 tahun lagi. Insyaallah, satu hari nanti aku akan rindukan Malaysia, sebab ada sesuatu yang perlu aku rindukan kat sana.