Blogger Widgets

Pages

Monday 24 September 2012

Kini Di Mesir



Assalamualaikum !!!
Okay, okay. Tanda seru kat atas ni aku saja letak buat-buat macam excited. Tapi sememangnya aku excited. Sebab dah lama aku tak update blog ni. Rasa macam dah bersawang pun ada jugak. Blog ni dalam proses pembersihan dan renovate-lah kiranya. Tak mahir lagi pasal blog ni. So, kepada korang-korang yang baca entri ni, then rasa nak tolong aku renovate blog yang ‘cantik’ ni supaya lagi indah mata memandang, silalah bagi tutorial serba-serbi untuk perhias blog ni. Pertolongan sangat dihargai, 4-rious ! (sebab se-rious tak cukup).


        By the way, inilah aku. Insan yang sama, tapi di tempat yang berbeza. Sekarang aku kat MESIR ! Dalam bahasa Inggeris kita panggil EGYPT-lah kan. Sekarang aku nak share pasal Mesir. Kenapa? Saja je. Buat pemanas bicara. Nak cerita pasal Malaysia haruslah korang-korang dah tau. Apa benda yang best kat Mesir ni? Banyak beza Mesir dengan Malaysia. Of Course-lah. Sini tak hujan. Jemur bajulah aktiviti yang paling seronok. 48 jam tinggalkan tersadai tersidai kat luar pun tak risau tertimpa hujan. Cumanya, kena risau pasal habuk aje. Duduk kat tingkat 5 ni pun berdebu dalam rumah. (Rumah aku kat tingkat 5. Bayangkan betapa sedihnya parents aku bila aku balik Malaysia nanti aku dah slim.)


Benda lain yang berbeza? Bab ni ayah aku comfirm seronok-meriah-teruja. Kat sini (kawasan sekitar kediaman aku) tak ada traffic light. Kawasan yang ada pulak tak guna. Lampu kuning lip-lap lip-lap je yang menyala. Cara lintas jalan pun unik. Nak belajar? Mula-mula, pandang kiri, kalau clear lintas. Tapi lintas separuh jalan je. Berhenti kat tengah-tengah jalan tu. Orang-orang yang bawak kereta kat situ nanti pandai-pandailah mengelak dari TERlanggar kita. Kita tunggu je sampai clear,kalau okay  barulah habiskan proses pelintasan itu. :D. Kalau tak faham silalah berkunjung-lawat aku di sini. Akan ku tunjukkan keindahan mesir. Ni baru dua ter-pelik-an yang ada kat Mesir.


Perkara normal bagi sesebuah bangsa dan agama. Tak semuanya jahat. Tak semuanya baik perangai. Kitorang kena berjaga-jaga kat sini. Kudrat orang Arab dengan Melayu kerdil tak sama. So, pelajar-pelajar baru baik pelajar Pengajian Islam atau Sains Kesihatan kena berjaga-jaga. Banyak kes samun dan rompak kat sini. Kitorang tak boleh keluar jauh sangat. Kitorang kat sini masih dalam jagaan-didikan-pantauan-buaian anggota Urusetia Sambutan Mahasiswa Baru. Kalau nak keluar walau untuk beli selipar sekalipun musti dengan teman seorang dua pelajar senior. Faktor lain kenapa pelajar senior sangat diperlukan, kitorang-kitorang ni belum fasih bahasa Arab Tempatan. Takut kena tipu masa jual beli.

Akhir sekali, pengetua sekolah menengah aku ada bagi nasihat. Pelajar dari Mesir boleh jadi 3 jenis manusia. Yang pertama, Firaun. Kerjanya nakkan kuasa. Menentang agama Allah. Dia sahaja yang betul. Yang kedua, Hamman, arkitek si Firaun. Apa yang dia tahu cumalah pangkat. Balik ke Malaysia bersijil-degree-BA segala bagai hanya untuk kerja semata. Yang terakhir, NABI MUSA A.S. Bukan kerja semata yang dicari, tapi redha Allah juga. Berkerja kerana Allah, berkhidmat untuk Allah, berdakwah kepada Allah. Tambahan terakhir, setakat ni aku belum rindukan Malaysia. Terlalu awal rasanya sebab aku tinggal kat sini 4 tahun lagi. Insyaallah, satu hari nanti aku akan rindukan Malaysia, sebab ada sesuatu yang perlu aku rindukan kat sana.
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment