Blogger Widgets

Pages

Friday 28 December 2012

Definisi Adil Yang Disalah Erti.


                    1)28/12/12, lusa dah exam tapi aku masih lagi menulis blog ini meskipun tak ramai yang membacanya. Tapi takpe. Maybe ada jugak yang akan baca satu hari nanti (mungkin masa tu aku dah ada 14 cucu). Hari ni hari Jumaat yang indah dan aku nak berbincang pasal perkataan yang kita dah biasa sebut iaitu adil. Ramai yang dah faham tentang maksud adil. Adil tu sendiri diambil dari perkataan bahasa arab dengan sebutan yang sama. Tapi, tak ramai yang faham maknanya yang sebenar-benarnya. Secara umumnya kat malaysia kita faham adil tu ialah sama rata. *tsk tsk tsk. Tidak sama sekali. Kalau korang kondifen (confident) sangat adil tu ialah sama rata maka silalah fikir sekali lagi. Kalau setelah berfikir pun korang masih berpendapat bahawa adil itu ialah sama rata, silalah tepek dahi anda dengan tin yang sudah kemek.

                2)Sini aku ada sertakan tiga definisi adil yang betul dan tepat serta mujarab. Sebelum tu aku nak ingatkan korang. Kata lawan bagi adil ialah zalim. Zalim bukanlah membawa maksud kejam atau jahat tetapi membawa maksud berlawanan bagi adil. Korang terbalikkan je definisi adil, maka *poof !!  korang akan dapat definisi zalim pulak. Definisi-definisi adil;
1.       Meletakkan sesuatu sesuai dan kena pada tempatnya;
Yang ni aku mudah ingat sebab ustazah aku pernah bagi contoh yang simple-pimple masa aku sekolah rendah dulu.  Contohnya kita ada kucing. Kita bagi kucing kita tu makan kayu atau besi atau tulang dinosour. Di situ kita dah bertindak zalim sebab kucing tak makan benda-benda tu. Kucing makan KFC je. Kalau kita bagi kucing makan sesuatu yang dia tak boleh makan maka kita dah meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya
2.    Memberi hak kepada mereka yang berhak;
Contohnya kau ada RM10.  Pastu kau dengan aku pun main teng-teng sama-sama di petang hari.  Lepas setengah jam kita main teng-teng, aku pun rasa bosan main dengan kau sebab kau tak reti lompat betul-betul. Asyik-asyik jatuh je. Aku bercadang nak balik rumah tinggalkan kau sorang-sorang kat situ. Tapi disebabkan kau cerdik kau gunakan RM10 tu untuk menarik minat aku. Kau pun cakap yang kau nak belanja aku Choki Choki jenis coklat+susu yang sedap tu. Tapi bila kau check poket baru kau perasan yang duit kau dah hilang. Of courselah bukan aku yang ambil sebab aku ni jujur  orangnya.  Aku cakap, “Siapa yang jumpa duit tu jadi milik dia ea.”
Walaupun lepas tu aku jumpa RM10 kau, aku kena serahkan balik kat kau sebab aku perlu beri hak (RM10) kepada orang yang berhak (iaitu kau).
3.       Mengambil hak sendiri tanpa lebih dan memberi hak orang tanpa kurang:
Nak contoh jugak ke? Tak payahlah. Sangat mudah difahami kan? :) Aku malas bagi contoh lagi sebab nanti aku merepek dan membebel panjang seperti contoh di atas.

Semua orang itu genius(cerdik). Tapi jika anda mengukur kecerdikan seekor ikan
 berdasarkan kemampuannya memanjat pokok, maka dia akan menghabiskan
seluruh hidupnya dengan mempercayai bahawa dia bodoh.
-Albert Einstein
                3)Betul kata Albert Einstein tu. Semua orang kat dunia ni cerdik dan bijak. Pernah tengok cerita 3 Idiots? Mesti pernah kan? Kan? Pelakon utama cerita tu Amry Khan. Ada satu watak bernama Farhan. Watak Farhan ialah watak yang genius dalam bidang fotografi. Taare Zameen Par pulak menceritakan tentang seorang pelajar bernama Ishaan yang menghidapi dikslesia tetapi genius dalam bidang seni lukisan. Tapi keperluan untuk hidup pada zaman kita sekarang ni tidak mengiktiraf semua orang itu genius dalam bidang-bidang tertentu seperti Farhan dan Ishaan. Keperluan hidup pada zaman sekarang bersandarkan gred dan markah di atas kertas peperiksaan yang ditambah dengan beberapa kerja praktikal. Memang tak dinafikan kaedah itu dapat mengukur kecerdikan dan kefahaman seseorang tentang sesuatu subjek tetapi bukanlah 100% tepat. Kita tak boleh nilai yang anak Cik Beah tu pandai dan genius sebab dia dapat skor 10A+ dalam SPM dan anak Pak Muaz pulak buduh sebuduh-buduh makhluk sebab gagal 8 subjek. Kemahiran (kadang-kadang disebut bakat) setiap manusia itu berbeza. Dan kemahiranlah yang boleh dijadikan kayu ukuran seseorang itu genius atau tidak. Ada yang mahir melukis, ada yang mahir berbahas, mahir mengurus, mahir menulis belog, mahir membuat vlog, mahir mengajar, mahir memadam kebakaran, mahir memahami pembelajaran, mahir mengorat, mahir add dan like status orang di FB dan ada juga yang mahir dalam memperoleh markah yang tinggi dalam peperiksaan. Ya, menjawab peperiksaan juga merupakan satu kemahiran.

              4)Aku ada satu cerita dari manuskrip lama internet berkaitan dengan sifat adil yang aku nak kongsi dengan korang. Di sebuah hutan yang tenang dan indah telah dilansungkan satu pertandingan untuk memilih binatang yang paling genius. Banyak haiwan yang berminat untuk sertai pertandingan ni. Tapi disebabkan aku yang buat cerita ni, aku hadkan pesertanya kepada beberapa ekor haiwan genius sahaja. Antaranya ialah anjing, gajah, ikan, monyet,burung, anjing laut dan penguin (aku tak berapa pasti apa yang anjing laut dan penguin tu buat kat sini). Mereka semua berkumpul dengan bangganya dan bersedia untuk berentap bagi membuktikan bahawa merekalah yang paling genius. Mereka berbaris dengan tersusun dan beradab sebagai tanda haiwan yang genius. Dibelakang mereka terdapat sebatang pokok manakala di depan mereka pula ialah pengacara pertandingan. Maka tirai pertandingan pun dibuka. Pengaca lantas dan pantas mengisytiharkan ujian yang perlu mereka hadapi dalam pemilihan ni. Pengacara berkata : “Bagi memastikan pemilihan ini ADIL, kamu semua dikehendaki untuk menjalani ujian yang sama. Sila panjat pokok itu. ”


                5)Apa !? Korang rasa logik ke? aku pun rasa tak logik walaupun aku baru je karang cerita ni tadi lepas tengok gambar kat atas ni. Dalam pertandingan tu komfem dan kondifen lah monyet yang akan menang sebab beliau ada empat kaki bila di atas tanah dan empat tangan bila di atas pokok. Cuba kita bagi arahan untuk berenang pulak, mestilah ikan dan anjing laut yang pelopori bidang tu. Macam tu jugak dengan burung, gajah, penguin dan anjing yang masing-masing ada kelebihan tersendiri. Jadi macam mana nak buat? Kita ubah je nama pertandingan tu kepada ‘Pertandingan Mencari Pemanjat Pokok Yang Paling Genius’. So, yang masuk pertandingan tu cuma haiwan-haiwan yang genius dalam memanjat pokok. Macam tu jugak dengan realiti kehidupan kita. Tak semua orang  itu dikira pandai dan genius hanya dengan memperoleh keputusan yang cemerlang dalam UPSR, PMR, SPM, STAM, MAMAM, MAKAN dan lain-lain. haha ! Setiap orang itu genius dan cerdik cuma kita yang tak sedar dan tak perasan kegeniusan diorang.

*   *   *

Novel pertama tulisan aku. Sila baca dan beri komen :)
Farouq : Perigi Mencari Timba

Comments
2 Comments

2 comments:

  1. tq..ntah camane saya bole terjumpa blog ni bila cari definisi adil kat google.amacam?x sempat dah tua pun dah ade pun orang baca blog anda..terima kasih..beri manfaat.teruskan menyampaikan dan buat baik.Semoga allah redha.Jazakallah khair =)

    ReplyDelete