Blogger Widgets

Pages

Tuesday 12 August 2014

Apakah Maksud: Soldadu Papan Kekunci

     

        Soldadu papan kekunci yang lebih popular dengan penggunaan bahasa Inggeris sebagai keyboard warrior ialah mereka yang aktif mengeluarkan hujah, bantahan dan pendapat di layaran internet. Kita boleh jumpa soldadu papan kekunci ni kat ruangan komen facebook, youtube dan twitter. Biasanya para soldadu hanya lantang bersuara di alam maya tapi tidak melakukan sebarang tindakan yang menyokong hujahnya di luar.



      Istilah soldadu papan kekunci ni aku ambil dari blog Mat Luthfi yang sekarang ni tak wujud lagi. Kenapa dia tutup blog dia aku tak tahu. Istilah keyboard warrior pulak dah lama wujud. Sebabkan ramainya orang yang mengutarakan hujah mereka sampai merendahkan pendapat orang lain. Wujudnya istilah baru ni seperti biasa supaya membuatkan kelompok ini rasa bersalah. Sama seperti istilah grammar nazi dan pedofile. Istilah-istilah ni direka supaya kelompok-kelompok ni rasa bersalah dengan tindakan mereka.

      Keyboard warrior biasanya akan berhujah tentang politik, agama dan hubungan antarabangsa. Antara isu terbaru ialah isu Palestine-Israel. Kat sini kita boleh jumpa penyokong-penyokong kedua belah pihak dengan hujah masing-masing.

      Dan, pengalaman terbaru aku. Kalau keyboard tu senjata rasmi seorang soldadu papan kekunci, aku dah jumpa pertahanan kebal diorang. Dikutip dari pengalaman aku sendiri. Soldadu papan kekunci often gunakan fake account untuk berhujah. Supaya diorang tak dapat dikesan. Kesimpulannya? Soldadu papan kekunci kebiasaannya hanyalah insan biasa yang tahu mengeluarkan pendapat mereka, tapi jarang sekali untuk bertanggungjawab dengan hujah dan pendapat yang dikeluarkan mereka. Daaan, kalau korang rasa aku jugak sebahagian dari soldadu, silakan. Mungkin ya. Mungkin jugak tak.

     Oh, tak cukup lima perenggan lagi untuk entri ni. Ni aku tulis untuk cukupkan, Ok dah.
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment