Blogger Widgets

Pages

Wednesday 10 August 2016

Aku Sebagai Guru - Kelas Tambahan

   


     Untuk 3 minggu yang lepas aku banyak luangkan masa dekat Kuala Krau, Pahang sebagai guru kelas tambahan subjek-subjek peperiksaan utama, PT3, SMA dan SPM.

     Aku cuma tolong kakak aku je dan beberapa cikgu yang lain memandangkan diorang tak larat atau disebabkan kawasan sekolah yang jauh daripada rumah atau diorang punyai komitmen lain.

    Aku mengajar dekat Sekolah Menengah Agama Darul Naim, sekolah yang kecik dan tak pening kepala sangat untuk kawal dan jaga bebudak neh.

     Subjek yang aku ajar cumalah Bahasa Arab Komunikasi Ting. 3, Bahasa Melayu Ting. 3, Insyak & Mutolaah Ting. 4 dan Pendidikan Al-Quran dan Sunnah Ting. 5. Aku teringin nak ajar Bahasa Inggeris tapi level aku belumlah sampai tahap tu. 
  
     Banyak yang aku dapat, tapi untuk entri kali ni aku just nak share kuot-kuot menarik sepanjang aku mengajar. Behold.


"Umur ustaz berapa?"
"23."
"Oh, ingatkan lebih kurang 18 je."
***
"Ustaz belajar mana eh tau banyak macam ni?"
"Tau banyak apa?"
"Ye lah, saya tengok amcam-macam ustaz tahu."
"Nanti korang dah besar macam ustaz pun korang tau banyak benda."
(Soalan ni ditanya mungkin sebab aku ajar sastera yang ada dalam cerpen/prosa/pantun Ting. 3 dalam masa yang sama aku ajar Bahasa Arab)

That one teacher who is shorter than most of
his students


"Ustaz nanti kahwin jemput kitorang. Kitorang datang naik bas."
(Huh? They knew)
***
"Ustaz ada wechat tak?"
(Sorry zaman wechat dah berlalu pergi)
***
"Ustaz tanak ajar subjek lain ke? Matematik ke, Bahasa Inggeris ke?"
(amboi korang. haha)
***
Best quote goes to Cikgu Yie:

"Mengajar ni macam memasaklah. Kita masak satu menu je tapi kita pelbagaikan ikut citarasa orang. Ada orang suka pedas sikit. Ada orang suka manis sikit. Cara kita ajar budak pun macam tu. Silibus sama tapi cara nak menyampaikan tu berbeza ikut tahap budak."

"Kat sekolah kita bahagikan pelajar ke kelas-kelas mengikut tahap diorang, Katakanlah ada tiga kelas, cekap, sederhana dan lemah. Dalam setiap kelas tu pulak ada lagi pecahan-pecahan dia. Jadi kita kena pandai-pandailah pelbagaikan cara mengajar."


Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment