Blogger Widgets

Pages

Thursday 19 July 2012

Betulkan Salah Faham Kita - Makna Riya'


             “Kau dapat 4 flat? Jangan nak riak sangat la”

“Baru dapat hadiah dari makwe dah mula riya’”

“Kenapa kau riya’ sangat? Bukan harta kau boleh bawak mati pun.”

“Kau riya’ dengan harta kau, takkan ke mana sangat pun. Ke tanah juga.”

Cukup-cukuplah berdialog ye. Apa mesej aku sebenarnya ni? Tengok tajuk la, haha ! Aku nak cakap tentang riak. Yang mana sekarang ni orang dah salah faham maksud riak. Teliti dialog-dialog kat atas. Itu semua bukan riya’, tapi takabbur. Nampak macam sama tapi riya’ dan takabbur berbeza. Takabbur bermaksud bangga. Habis tu, riak bukan bangga ke? Itulah yang kita kena tahu. Riak sangat bahaya.

Takabbur ialah merasakan diri lebih bagus berbanding orang lain dari pelbagai aspek kehidupan. Aspek kehidupan antaranya pangkat, rupa paras, harta kekayaan, keturunan, kemampuan dan lain-lain lagi. So, kalau kita rasa kita ni lebih handsome or cantik berbanding orang lain, pun tergolong dalam Takabbur. Riya’ sikit berbeza dari maksud takabbur. Riya’ ialah sifat melakukan sesuatu perkara bukan kerana Allah. Mungkin kita lakukan sesuatu demi perhatian manusia, ataupun demi mencapai matlamat tertentu selain Allah. Riya’ boleh batalkan amalan-amalan soleh kita on the spot.

Contoh perlakuan riya’ pada zaman Nabi Muhammad SAW.
“Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.”

                Hadits kat atas ni ceritakan pasal seorang sahabat Nabi. Ketika ummat Islam diperintahkan untuk berhijrah ke Madinah, ada antara mereka yang berhijrah bukan kerana Allah ataupun RasulNya. Sahabat ni berhijrah semata-mata kerana perempuan yang nak dia nikahi kat Madinah. Nama perempuan tu Ummu Qais. Semenjak peristiwa tu, sahabat Nabi ini digelar Muhajir Ummu Qais (Yang berhijrah kerana Ummu Qais). Hadits ni juga menerangkan bahawa kita akan peroleh sesuatu berdasarkan apa yang kita nak kat dalam hati. Kalau kita lakukan sesuatu untuk dunia, dunialah yang kita dapat. Kalau kita lakukannya kerana perempuan, perempuanlah yang akan kita dapat. Kalau kita lakukannya untuk perhatian manusia, perhatian merekalah yang kita dapat. Kalau kita lakukan kerana Allah dan RasulNya, Kedua-duanyalah yang akan kita perolehi (Syafaat, kasih sayang, syurga dll).


                Riya’ tergolong dalam dosa syirik kecil. Syirik = menduakan Allah. Syirik kecil = melakukan sesuatu bukan kerana Allah sebab wujud perasaan bahawa Allah itu lemah, bukan tempat pengharapan, dan tidak layak dijadikan matlamat mahupun kekasih. Sekerdil-kerdil kita ni sanggup dan mampu buat sesuatu yang tak beri effect kepada Allah dan kerajaanNya. Bahkan merugikan diri kita sendiri. Kita kena ingat, setiap syariat yang Allah tetapkan memberi manfaat kepada pelakunya. Dan ingatlah kalau kita tak lakukan apa yang ditetapkan oleh syariat, Allah tak rugi walau sikit pun wahai hamba yang hina dan sombong.

Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment