Blogger Widgets

Pages

Sunday 22 July 2012

Tetamu Yang Perlu Dirai.



                                                 
          Ah, bukan aku sorang yang tahu makna puasa. Ramai lagi yang tahu maksud puasa. Tapi tak apa, aku just nak kongsi. Macam biasa, sharing is caring. Bagi sesiapa yang dah lupa maksud puasa, jom nyanyi sama-sama lagu Raihan ni. (ku peminat setia Raihan !). Er, juga bagi mereka yang lupa niat puasa.

Nawaitu sawma ghadin
an adai fardhi syahri ramdhana
Hazihis sanati lillahi ta’ala.
Puasa ertinya menahan diri,
dari lapar dan dahaga.

Juga perkara yang membatalkan.
Dari terbit fajar sehingga maghrib.


Kita describe maksud puasa ni sikit-sikit ye .

1)Puasa ertinya menahan diri dari lapar dan dahaga dari terbit fajar hingga maghrib. Maksud dia simple-pimple. Adik-adik kita pun boleh faham kan? Maknanya kita kena tahan dari makan dan minumlah dari Subuh sampai maghrib. Tak boleh makan, tak boleh minum. Itu basic maksud puasa. Bagi kita mudah je. Tapi bagi adik-adik yang baru belajar Islam dengan Ibadah, susah sikit. Kita kena pujuk dia puasa sikit-sikit. Mula-mula puasa makan. Lepas tu puasa makan dan minum setengah hari. Sampai pukul 12 tengah hari tu bagi la dia berbuka. Jangan bagi dia buka pukul 3 / 4 petang pulak. Nanti dengan kau-kau pun berbuka. Kan? ( you smile because you know it’s true Buku teks Ibadah masa aku sekolah rendah agama kat Selangor pulak suruh tambah definisi puasa ni.

2)Juga perkara yang membatalkan puasa dari terbit fajar hingga maghrib. Yang ni, jangankan adik-adik, dengan bapak adik-adik pun belum tentu faham kan? Kat sini antara list perkara yang membatalkan puasa.
a)      makan dan minum dengan sengaja
b)      mengeluarkan air mani dengan sengaja
c)      haid, nifas dan wiladah(melahirkan anak)
d)      muntah dan memasukkan sesuatu ke dalam rongga dengan sengaja
e)      melakukan persetubuhan
f)        gila walaupun sebentar
g)      murtad
h)      berbuka sebelum yakin masuk waktu Maghrib

Tambahan, korek telinga dan hidung tak batalkan puasa. Kalau air masuk masuk hingga ke rongga baru batal.



Teringat ayat power kawan aku masa kat sekolah dulu lepas dia dengar azan maghrib.
Eh, dah azan eh?”.
Haah.
Yeay ! boleh ar aku korek hidung.
 -_-“. Kejadah apa kawan aku ni berbuka dengan korek hidung? Aduh !
Lastly, ustaz aku suruh tambah definisi puasa ni.

        3) Juga perkara-perkara yang boleh mengurangkan pahala puasa. Part ni susah sikit nak jaga. Dengan kata lain benda-benda ni kita sebut sebagai perkara-perkara makruh. Apa-apa perkara yang boleh kurangkan pahala puasa, kita kena elakkan. Mengumpat, melihat aurat orang lain, berkumur-kumur, marah, menghidu makanan dan merasanya, menderma darah, mencium isteri dan bersugi setelah gelincir matahari (lepas zohor). Puasa kita tak sempurna kalau kita tak elak benda-benda ni. Sebab tu Nabi sebut dalam hadits Betapa ramainya orang-orang yang berpuasa yang hanya mendapat lapar dan dahaga dari puasanya. Setiap tahun, kita dah jadi sebahagian dari orang-orang yang Nabi SAW maksudkan. Nauzubillah.
So, macam mana kita nak jadikan ramadhan ini ramadhan yang terbaik. Jom ke masjid atau surau. Jom qiamullail walaupun cuma dua rakaat tahajjud. Walaupun hanya satu rakaat witir. Jom banyakkan senyum :). Jom bersabar. Jom banyakkan kata-kata baik. DAN  jom ajak orang buat perkara yang sama. Takkan nak duduk sorang-sorang kat syurga? Jom lah heret 2-3 puluh ribu orang sama-sama ke syurga andai kita menjadi ahlinya, ameen.





Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment