Blogger Widgets

Pages

Friday 22 March 2013

Selamat hari lahir.


          
            1)Semua orang yang lahir kat dunia ni ada hari lahir. Cuma mungkin ada sesetengah orang tak tahu bila hari lahir dia. Kepada sesiapa yang masih tak tahu apa itu hari lahir, hari lahir ialah hari di mana kita  kita dilahirkan ke dunia. Takkan tak tahu kot. Ia juga disebut sebagai hari jadi. Tapi masa aku wish birthday kawan-kawan dulu, diorang cakap mana ada istilah ‘hari jadi’ sebab kita tak tahu bila masa kita dijadikan. Yang ada cuma ‘hari lahir’ je. Aku pun mengiakan apa yang diorang cakap. Sampai sekarang aku guna istilah ‘selamat hari lahir’ atau ‘happy birthday’ atau ‘sanah helwa’. Hari lahir jugaklah antara hari yang istimewa untuk seseorang selain hari ulang tahun perkahwinan, hari keluarga, hari Wanita, Hari Kanak-Kanak Sedunia, Capslock Day dan lain-lain lagi. Alaa, kalau ada orang wish birthday korang, sikit sebanyak musti ada rasa diri dihargai kan?  Lagi-lagi kalau ada orang hulur hadiah walaupun tak mahal. Rasa macam bahagia sekejap kan? Lebih-lebih lagi kalau orang yang bagi tu orang yang disayangi dan menyayangi, perkh.  Sebab tu ada orang sanggup tunggu pukul 12 malam depan komputer menghadap facebook menunggu ucapan-ucapan yang tak putus-putus dari kawan-kawan. Eheh.



2)Tapi kan, kenapa tiba-tiba aku gatal tangan nak tulis pasal hari lahir pulak? Adakah kerana hari lahir aku yang jatuhnya pada 10 APRIL pada setiap tahun tu dah semakin dekat? (promote kejap, korang dah boleh mula sediakan hadiah untuk aku) Eh, nononono. Ini khas untuk kawan aku, Dr. Syusyek yang dah melangkau usia 20 tahun semalam (22 Mac). Sambil-sambil tu bolehlah aku kongsi sedikit sebanyak benda-benda yang berkaitan dengan hari lahir dengan korang-korang semua. Ada macam-macam cara menyambut hari lahir. Ada cara bersederhana, ada cara syok sendiri, ada cara merendah diri, ada cara tinggi diri, ada cara jahiliyyah, ada cara sambut sorang-sorang, dan ada jugak cara yang gilang-gemilang mengalahkan majlis perkahwinan.  Ada jugak cara buat prank ataupun tektik buat-buat lupa birthday member. Ah, sungguh klise. Dulu pernah ada kanak-kanak riang kat kawasan perumahan aku sambut birthday abang aku. Masa tu umur abang aku dalam 18 tahun rasanya. Diorang sambut birthday abang aku dengan aktiviti baling-membaling tepung dan telur-telur. Memang nampak meriah tapi penuh dengan pembaziran. Maka, datanglah my superbaba menasihati diorang. Ayah aku cakap tepung dan telur tu bukan ke lebih bagus dibuat cengkodok? Eh, betul jugak.

3)Birthday jugak datang dengan pelbagai cara ucapan. Ada ucapan yang suspen, ada ucapan berserta hadiah, ada ucapan tangan kosong, ada ucapan yang macam nak tak nak, ada ucapan dari si dia, ada ucapan yang tersangat nakal, ada ucapan yang berserta doa, dan ada jugak ucapan yang macam tak ada faedah. Ada jugak ke? Cumanya pilihan tu terletak atas diri kita sendiri, bagaimana caranya untuk kita menzahir dan melahirkan ucapan tersebut. Masa aku dalam zaman keriangan kat sekolah dulu ada macam-macam cara untuk memeriahkan hari lahir orang kawan-kawan. Kadang-kadang aku tunggu ramai orang dulu then aku akan ucap dengan suara yang tinggi, “Selamat hari lahir Si Polan!”. Aku suka tengok muka kawan-kawan aku tergedik-gedik mengatasi rasa malu. Ataupun aku akan guna ayat macam ni, jugak dengan suara yang tinggi, “Eh, hari ni bithday kau ea?”. Yezz! Masa tingkatan 6 dulu aku antara ahli MPP kat sekolah. Boleh dikatakan tiap-tiap minggu muka aku ada kat atas pentas untuk pengisian perhimpunan pagi yang diadakan setiap hari. So, aku wish je birthday kawan-kawan aku kat atas pentas tu biar semua orang tahu. Masa tu lah paling best. Semua orang pandang muka dia sorang je. Dia pun mustilah resah gelisah sehinggan dahinya basah, Ada jugak kawan-kawan yang jumpa aku seraya berkata, “Am, esok bithday Si Popolan. Esok ko cakap kat perhimpuan ea.” Aku dengan riangnya terima permintaan diorang. Habis cerita.

           4)Disebabkan aku ni penggemar fakta-fakta menarik, aku nak kongsi  fakta-fakta menarik berkaitan hari lahir, kelahiran dan bayi dengan korang.

1)    Umur kita menunjukkan berapa kali kita dah mengelilingi matahari bersama-sama bumi. So, Dr. Syusyek dan 20 kali keliling matahari, tahniah !
2)    Kita dilahirkan tanpa kepala lutut.
3)    9% orang menyambut hari kelahiran diorang pada bulan Ogos sekaligus menjadikan bulan Ogos sebagai bulan yang paling banyak berlaku sambutan hari lahir diikuti Julai dan September.
4)    Tarikh lahir yang paling banyak dikongsi ialah pada 5 Oktober. Korang boleh agak kenapa. Kalau tak boleh agak, boleh tanya aku kemudian.
5)    Apa pulak tarikh yang paling kurang pemiliknya? Insyaallah korang semua tahu. Kalau korang tak tahu boleh tanya aku lagi.
6)    Nabi Muhammad meninggal pada tarikh yang sama dengan tarikh kelahiran baginda mengikut kalendar Hijrah iaitu 12 Rabiulawal.
7)    Golden Birthday ialah istilah untuk tarikh lahir yang sama dengan umur. Contohnya, Golden Birthday Dr. Syusyek ialah masa umur dia menjangkau 22 tahun sebab tarikh lahir dia 22 Mac
8)    Sijil kelahiran komposer dan juga ahli kumpulan The Beatles, Paul McCartnery telah dilelong pada tahun 1997 dan ianya dipercayai sebagai sijil kelahiran yang paling mahal.
9)    9 April 2003, Satyabhama Mahapatra, seorang pesara guru menjadi ibu tertua yang melahirkan anak pada usianya 65 tahun.
10) Bobbie McCaughey memegang rekod sebagai ibu yang paling banyak melahirkan bayi yang selamat dalam kelahiran tunggal. Dia telah berjaya melahirkan kembar tujuh (bahasa Inggerisnya septuplet), empat orang lelaki dan 3 orang perempuan.

Anak-anak McCaughey
11) Ibu termuda dalam sejarah ialah Lina Medina yang lahirkan anaknya pada usia 5 tahun 7 bulan di Lima, Peru pada tahun 1939. Anak tersebut dibesarkan sebagai adiknya. dPada usia 10 tahun barulah dia tahu siapa ibu dia.
12) Lagu ‘Happy Birthday To You’ sekurang-kurangnya telah diterjemah ke dalam 18 bahasa yang berbeza.
13) 10 nama yang paling banyak digunakan bagi bayi lelaki di Malaysia ialah Muhammad, Adam, Rayyan, Ahmad, Daniel, Darwish, umar, Haziq, Irfan dan Zikri.
14) 10 nama perempuan pulak ialah Nur, Zara, Hannah, Damia, Sophia, Alicia, Aishah, Humaira, Batrisyia dan Safiyyah.

5)Selamat hari lahir semua!




Jawapan yang terbaik!

Ucapan Ustaz Abdul Karim kepada aku.
sebenarnya bukan 10 April, bukan 9. Facebook aku dah ikut masa Mesir.



*   *   *
Novel pertama tulisan aku. Sila baca dan beri komen :)
Farouq : Perigi Mencari Timba

Comments
1 Comments

1 comment: