Blogger Widgets

Pages

Friday 14 March 2014

Move On


       Hari ni aku mengadap laptop sorang-sorang kat bilik sebab kebanyakan kengkawan pergi main bola. Diorang ada ajak main sekali, tapi aku tak nak. I’m really not into it. Kalau futsal boleh je. Boleh dikatakan hari-hari aku main futsal lepas Asar. Walaupun futsal dengan bola lebih kurang sama, futsal tak banyak sangat pakai tenaga. Ok dah, kita pergi kepada cerita utama. Aku rasa semalamlah hari yang paling produktif pernah aku buat sepanjang minggu ni. Mungkin bulan ni. Mungkin jugak sepanjang 2014 ni.  Paginya aku berjemaah Subuh, lepas tu aku join mesyuarat penyelarasan untuk program persatuan pelajar, petangnya pulak aku pergi kelas Feqh dengan kengkawan yang lain. Tapi, tapi, hari produktif tak bermaksud hari yang menggembirakan. Tak semestinya menggembirakan. Begini kisahnya.


      Lepas balik dari kelas, kitorang naik tramco untuk balik ke rumah. Malam-malam macam ni susah nak carik bas. Dalam tramco tu jugaklah aku menggatal keluarkan tablet Asus aku untuk hal kerja. Banyak lagi rupanya yang kena aku settlekan lepas mesyuarat penyelarasan tadi supaya program yang  bermula dari esok sampai hari Selasa, tak jadi masalah. Lepas settle berbincang dengan timbalan, aku bukak pulak aplikasi facebook, whatsapp, twitter dan lain-lain. Lepas tu aku lupa letak balik tab tu dalam beg. Aku pegang je sambil berborak dengan member-member yang lain. Bila dah turun dari tramco aku terus pergi beli lauk mentah dekat pasar yang biasa aku lalu sebelum sampai ke rumah.

      Tengah menunggu brother tu sembelih ayam, aku pun duduk. Niat hati nak online sekejap sambil tunggu ayam dua kilo yang aku mintak tu siap. Tapi baru aku perasan, tablet Asus yang aku beli guna duit titik peluh aku kat Malaysia cuti yang lepas, dah tak ada. Masa tu aku lost. Mulut mula berzikir macam-macam. Zikir yang jarang pun aku sebut bila waktu senang dan sengkang. Kawan-kawan yang ada kat situ pun sama-sama kongsi rasa panik. Macam-macam saranan diorang, tapi kepala aku dah tak betul masa tu. Benda yang aku sayang dah hilang. Aku tak boleh fikir betul-betul dah sekarang. Aku tak tahu macam mana aku boleh tak perasan yang aku tercicir tablet besar tu. Aku balik. Niat hati aku mula-mula nak ulangkaji sikit apa yang aku dapat lepas kelas Nilur Raja’ tadi. Tapi aku tak ada mood dah. Aku masuk bilik then kunci pintu. Aku tutup lampu dan sedaya upaya nak tidur awal. Tak nak fikir lagi. Bagi aku, tidur boleh lupakan masalah untuk walau sementara waktu. Sekejap pun tak apa sebab sekejap tu lah yang aku perlukan masa tu.

      Susah nak tidur. Tapi aku paksa jugak sebab kepala aku dah celaru. Kepala aku tak nak aku ambik mudah pasal  tablet yang hilang tu. Kepala aku asyik ingatkan macam-macam ‘kalau’. Kalaulah aku tak bawak tablet tu. Kalaulah aku tak keluarkan tablet tu dari beg masa dalam tramco. Kalaulah aku check dulu sebelum turun. Kalaulah aku tak leka. Kalaulah aku tak sibuk berborak sampai terlupa. Kalau, kalau, kalau. Aku khayalkan kepala aku supaya mudah tidur. Akhirnya aku tertidur jugak lepas setengah jam aku paksa. Tengah malam tu seorang sahabat ketuk pintu. Aku bangun then bukak pintu. Dia senyum je. Then dia bagi saratoga supaya aku tak sejuk. Aku sambung tidur dengan muka yang kelat. Subuh tu dia kejut lagi. Dia urut belakang aku, suruh aku solat subuh. Setiap kali aku bangun, kepala aku terus laksanakan kerja dia yang dirasakannya tak selesai. Dia nak aku rasa menyesal, patah hati, broke, rasa bersalah mungkin. Dia cuba ingatkan aku dengan ‘kalau-kalau’ tadi. Sungguh, sakit. Sungguh.

      Tadi, aku dah cuba call tab aku tapi tak dapat. Aku dah cuba track down guna AndroidDevice Manager, tapi hampa. Tab aku aktif cuma setakat semalam sahaja macam yang tertulis dekat laman web tu. Aku tak dapat track. Kadang-kadang sebelum tidur aku rasa boleh terima apa yang jadi. Ada hikmahnya. Tab tu sekadar benda duniawi yang akan ada gantinya. Tapi kadang kadang aku rasa tak boleh lupakan sebab aku kerap sangat guna tab tu. Korang mungkin tak paham kenapa aku rasa macam ni. Aku sendiri pun tak paham. Bila aku cerita dekat kawan-kawan pasal apa yang aku rasa sekarang, aku bagi perbandingan mudah. Pernah rasa kena reject? Maksud aku reject yang macam tu. Yang macam tu lah. Alaaa, macam ni. Kalau korang rasa suka kat seseorang then korang luahkan. Kemudiannya dia tak rasa macam mana yang korang  rasa. Apa yang korang rasa? Macam tu lah. Tahu tak perasaan kena reject? Hati aku lagi sakit daripada kena reject. (Walaupun setakat ni tak pernah lagi kena reject. Sifar gagal adalah disebabkan sifar cuba) Entah kenapa, aku tak dapat explain dengan tepat. Aku harap dengan aku tulis dekat blog ni, aku dapat lupakan apa yang jadi semalam. Aku harap, aku dapat move on seperti mana orang lain boleh move on setelah direject.

***

“Amry, semua orang kesiankan kau.”
“Insyaallah nanti digantikan dengan yang lebih baik.”
“Amry, macam mana? Ana dengar tab enta hilang?”
“Semoga kuat sahabat..” - twitter
“Amry, insyaallah kheir.”
“Arab yang baik akan pulangkan boh.”


*terima kasih kepada sahabat-sahabat yang support aku. Gembira ada yang kongsi rasa yang sama.
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment