Blogger Widgets

Pages

Tuesday 28 August 2012

Inilah Tawasul



          Maybe korang tak tau apa maksud tawasul.  And maybe jugak korang tau. Tapi takpe, aku sekadar nak share apa yang aku tau kepada yang mereka-meraka yang tak tau. (Apa aku merepek). Tawasul pada asalnya bermaksud perantaraan. Tapi untuk penerangan kat sini, tawasul bermaksud mendekatkan diri kepada Allah melalui jalan mentaatiNya, beribadah kepadaNya, mengikuti para Nabi dan RasulNya dan dengan apa sahaja amalan atau cara yang disukai Allah dan diredhaiNya. Dalam konteks berdoa pulak, lebih senang kita cakap tawasul ni sebagai bebeberapa kaedah untuk menjadikan doa lebih mustajab atau mudah dimakbulkan. Ada banyak cara tawasul. Tapi ada jugak perbahasan tentang tawasul yang aku rasa tak perlu selitkan kat sini. Buat susah je nanti. Kalau nak terangkan pasal perbahasan tu, tak boleh la jadi 5 Perenggan. Kena tukar jadi 18.3 Perenggan. Yeay ! Aku dah mula mengarut lagi.



          Ada beberapa cara tawasul yang aku tahu dan aku rasa boleh share dengan korang. 
::Yang pertama:: Tawasul dengan nama Allah dan sifatNya – Ni cara yang paling kerap kita guna, tapi tak perasan -_-". Untuk tawasul ni,  kita sifat-sifat dan nama Allah dalam doa. Kalau kita nak minta rezeki, kita sebutlah “Wahai Tuhan Yang Kaya, Maha Memberi Rezeki, Maha Melimpahlkan Rahmat, Kau berilah kepadaku . . .”. Kalau kita mintak ampun pulak, kita doa macam ni “Wahai Tuhan Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang, Maha Maha Mengampuni, Maha Sabar, Maha Lembut, Dengan kuasaMu, kau ampunilah . . .”. Cara ni senang, kita just sebut nama dan sifat Allah yang berkaitan dengan doa kita. ada satu doa yang kita selalu baca mengunakan kaedah tawasul. Doa ni popular, nak-nak bulan Ramadhan yang lepas.
اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عنا
"Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Mengampun, Engkau menyukai pegampunan. Maka ampunilah kami"


:: Yang kedua:: Tawasul dengan menyebut amalan kebaikan yang dah kita lakukan.Tawasul ni lah yang aku guna kat Kuala Lipis hari tu (sila lihat entri ini kalau tak malu). Caranya : kita sebutkan amalan kita dalam doa supaya doa dimakbulkan. Tawasul ni dibenarkan. Ada peristiwa dari hadits Nabi yang mana tiga orang pemuda terperangkap dalam sebuah gua. Gua apa aku tak tau. Pintu gua tu dihalang dengan batu besar. Pemuda-pemuda tadi mula menyebut amalan-amalan yang diorang buat. Pemuda pertama berbakti kepada ibu bapa. Pemuda kedua menjauhi zina. Pemuda yang terakhir pulak memberikan harta-harta yang dia sendiri kembangkan kepada pekerja dia. Semua pemuda-pemuda ni lakukan amalan untuk dapat redha Allah. Habis je pemuda ketiga berdoa, batu tu bergoncang kuat. Diorang pun dapat keluar dari gua tu.

::Yang ketiga:: Tawasul dengan keberkatan Nabi – cara ni ada khilaf ulama’. Tapi aku ambik  salah satu yang popular. Cara ni kita guna dengan sebutkan nama Nabi Muhammad SAW dalam doa. Contohnya “Ya Allah, dengan berkat dan syafaat junjungan besar Nabi Muhammad SAW, kau terimalah doaku ini.” lebih kurang macam ni lah.  Itulah antara cara tawasul yang aku tau. korang boleh carik sendiri nanti. Penerangan aku tak berapa mantap. Nama pun 5 Perenggan, mustilah penerangan ringkas je yang aku bagi kan? (mula bagi alasan, yeeha !). 

         Para ulama’ bersepakat harus untuk kita bertawasul.  Adik-adik semua, hukumnya harus ya. Nak buat boleh, tak buat pun boleh. Sebagai penutup, aku nak korang tau. Allah pencipta kita. Allah yang berikan kebaikan. Allah jugak yang berikan musibah atau lebih tepat kita sebut sebagai ujian. Dia pemberi dan pengurai masalah. Dan Dia ada hak sama ada untuk terima ataupun tidak segala doa kita. Segala apa yang Dia lakukan, ada hikmah yang kita kena rungkai. Tamat sudah entri ni. Terima kasih cause sudi baca :).

Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment