Blogger Widgets

Pages

Monday 25 February 2013

Penyakit Si Cerdik Pandai.


1)Sila teliti statement-statement dibawah. Jawapan kepada statement berikut hanya korang dan Allah je yang tahu.
·     - Adakah  korang merupakan salah seorang dari pelajar yang cemerlang dalam kelas?
·     - Setiap kali cikgu bertanyakan soalan dalam kelas, korang antara pelajar yang ingin mencuba untuk menjawab.
·     - Korang menjadi sumber rujukan kawan-kawan lain dalam sesebuah subjek. (Kadang-kadang cikgu pun jadikan korang sumber rujukan).
·     - Kerja-kerja yang cikgu bagi dapat korang siapkan dengan tangkas dan cepat sedangkan kawan-kawan lain sedikit lambat. 
      Kalau salah satu dari statement-statement kat atas ni ada pada diri korang, maka koranglah yang paling layak untuk baca entri aku pada kali ini. Tahniah! Eh lupa pulak. Entri ni lagi sesuai untuk adik-adik yang masih di bangku sekolah, bukan makcik-makcik yang dah belajar kat universiti. Tapi apa salahnya kalau nak tumpang sekaki kan.

2)Beberapa minggu yang lepas, aku pergi pusat Markaz Bahasa Arab kat universiti Al-Azhar. Markaz ni khas untuk budak-budak bukan Arab yang tak berapa mahir berbahasa Arab. Kalau
aku kena pergi kelas tu, secara otomatiknya aku ni kategori yang tak mahir berbahasa Arab lah kan? Ada satu masa tu, ustaz tanya salah seorang pelajar kat situ tentang salah satu pelajaran yand dah ustaz ajar. Tapi respond dia lambat sikit sekaligus membuatkan kitorang yang lain cuba untuk ‘jawabkan’ soalan tu.  Aku pun tak terkecuali sebab aku nak tunjuk bahawasanya aku faham apa yang ustaz ajar hari tu. Dalam pada kitorang riuh sibuk cuba menjawab soalan tu, ustaz tunjuk kasut kulit dia. “Ma haza? (Ini apa?)” ustaz tanya. Kitorang dengan kondifennya jawab “Khiza’ (kasut)". Ustaz sambung “Khiza fil famm, turid? (Kamu nak kasut kat mulut?)”. Harap-harap korang fahamlah maksud ustaz tu. Dia tak nak kitorang sibuk menjawab soalan yang ditujukan kepada pelajar lain. Dia nak uji kefahaman pelajar tu je, bukan satu kelas.

3)Inilah point yang aku nak highlightkan hari ni. Kita (korang dan aku yang bajet pandai) selalu memeriahkan kelas dengan jawapan-jawapan yang genius dan tepat. Tapi sedar atau tak penyertaan kita tu dah menutup ruang penyertaan pelajar lain. Ada sesetengah pelajar yang nak sangat mencuba tapi disebabkan dia terlambat sikit, dia batalkan niat dia. Ada sesetengah pelajar lain pulak memang tak nak lansung mencuba sebab dia tahu mesti ada orang yang akan tolong jawabkan soalan-soalan yang ditanya cikgu. Kita yang pandai ni akan terus pandai. Diorang yang di belakang akan terus di belakang. Masa sekolah menengah dulu aku pun suka sangat mencuba. Lagi-lagi bila sampai subjek yang aku minat. Aku akan sedaya upaya cuba untuk mengalahkan seluruh kelas. Maka akan terjadilah situasi ‘Amry versus Seluruh Kelas’. Biasalah, orang bajet pandai. Bila mana asyik aku je yang menjawab, cikgu ada dua pilihan untuk memastikan semua pelajar mencuba. Pertama, semua pelajar kena berdiri dan yang dapat jawab boleh duduk. Of Courselah aku antara orang yang paling awal dapat duduk kan? Pffttt. Pilihan kedua, cikgu kena suruh aku diam. Bila situasi kedua ni berlaku, secara otomatiknya hidung aku memanjang ke langit, hati aku berbunga macam taman dan otak aku ligat memikirkan gaya macam mana untuk mengekspresikan riak muka seorang budak pandai. Eh, macam melampau sangat je.



4)Sebelum aku ke Mesir, aku berkesempatan untuk mengajar junior-junior aku kat Kluang, Johor, subjek yang paling aku minat, Nahu. Masa tu lah baru aku perasan dan faham perasaan cikgu bila orang yang sama je menjawab dan memeriahkan kelas. Asyik-asyik dia je yang jawab. Aku nak dengar suara orang lain jugak.  Aku tahu kau faham apa yang aku ajar. Aku nak tahu jugak budak-budak lain faham atau tidak. Dah kalau asyik muka kau je yang jawab, macam mana aku nak tahu kawan-kawan kau faham atau tidak. Cis. Nak aje aku sumbat bawang Mesir yang pahit ni kat mulut kau. Budak cerdik pandai, bukanlah dia nak tunjukkan kepandaian dia  dalam kelas tapi tu semua tindakan refleks seorang penuntut ilmu untuk menzahirkan kefahaman dia pada guru. Masa belajar dia tak sedar yang secara tak lansung dia dah menyukarkan dan menyusahkan kawan-kawan lain dan guru. Tapi bila dia jadi ckgu satu hari nanti, baru dia sedar kesilapan dia. Terkena batang hidung aku sendiri.

5)Tak jadi masalah kalau korang-korang yang cerdik pandai nak mencuba jawab soalan-soalan. Tapi bukan SEMUA soalan korang patut jawab. Benda-benda yang kecik dan mudah tu korang bagilah peluang kat kawan-kawan lain pulak. Dengan cara ini korang akan membahagiakan diri korang, membahagiakan masa depan kawan-kawan korang dan membahagiakan cikgu-cikgu korang, itu yang lebih utama. Sesampainya aku kat Mesir, aku alami benda yang sama. Aku yang dulunya hero dalam kelas kini hanyalah seorang pelajar Melayu yang sopan, pendiam dan sedaya upaya mengelak dari ditanya oleh lecturer. Cett! Salah satu sebab aku jadi macam tu ialah aku tak berapa faham apa yang lecturer cakap. Bahasa Arab dia bukan macam bahasa Arab yang kita selalu dengar. Ana uhibbuki, aina taskunu, min aina ji’ta. No no no! Bahasa Arab yang dia guna ialah yang aku tak pernah dengar, dan bahasa Arab yang maksima laju. Jadi, yang faham apa yang lecturer cakap hanyalah pelajar-pelajar Arab Mesir, pelajar Arab dari negeri lain, dan pelajar Indonesia/Thailand yang super pick up. Kebanyakan orang Malaysia terkebalakang. Kadang-kadang aku dah ada jawapan untuk soalan yang lecturer tanya tapi apakan daya pelajar-pelajar Mesir lebih tangkas menjawab. Aku pulak masih terkial-kial menyusun ayat supaya tak tersalah baris dan tatabahasa. Tu saja perkongisan aku. Dan akhir sekali, pesan aku kepada si cerdik pandai, dengan berdiam diri pun korang boleh membantu kawan-kawan dalam kelas. Da da !
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment