Blogger Widgets

Pages

Wednesday 1 August 2012

Mat luthfi, Khairun Nas & Abdul Karim.




                      Siapa yang tak kenal kenal Mat Luthfi angkat tangan ! Sungguhpun aku tak nampak, angkat je tangan kau sebab aku nak banci. Ok? Satu, dua, tiga, empat..
Kau kenal Mat Luthfi la gamaknya. Dari tadi tak angkat tangan. Mat luthfi seorang Vlogger di youtube. Aku blogger, dia vlogger. Nampak tak beza dia ? huruf depan je kan ? Aku pun nampak tu je bezanya :D. Famous kot mamat ni.
Sebenarnya dia inspirasi aku untuk tulis blog. Dia boleh sampaikan mesej melalui video, so aku rasa aku pun boleh sampaikan mesej melalui penulisan. Video-video dia memang kreatif dengan jenaka dan mesej. Dia ni jugak cerdik dalam akademik. Sekarang ni dia belajar kat Australia rasanya.

                                                              


*             *             *

                       

         Yang atas ni salah satu dari status FB kawan aku, Khairun Nas. Dia suka update status berunsur peringatan. Jadi aku pun teringin nak buat macam dia. Korang-korang pun boleh jugak update status macam ni. Tak payah tunggu orang like atau pun komen. Sebab niat kita bukan nak dapat likes or comments. Tapi kita nak redha Allah. Am I right ?
*           *           *

\


          Dia ialah ustaz subjek Al-quran dan Usul Feqh aku kat sekolah. Dia banyak menulis sendiri, bukan sekadar copy/paste. (Uztaz kan). Kalau macam aku ni, banyak copy/paste je. Asalkan diri sendiri dan orang lain dapat manfaat, Alhamdulillah. Ustaz Karim selalu ajak orang meng-update status facebook dengan perkara bermanfaat. Dia pernah tegur cikgu sekolah aku di FB sebab cikgu tu update facebook tentang zodiak-zodiak. (Untuk pengetahuan semua, perkara tu syirik. Elakkan walaupun sekadar main-main). Katanya, “Janganlah kita update di facebook dengan perkara-perkara macam ni. Kalau seseorang baca dan kebetulan berlaku perkara seperti ramalan zodiak ini dan dia mempercayainya, maka jatuh syirik dan kita juga dapat sahamnya”.

          Aku suka baca tulisan-tulisan ustaz Abdul Karim. Dah banyak tulisan dia di facebook. Ada cerita, ada perkongsian ilmu dan ada perbincangan hukum.
Motif entri ni? Aku saja nak bagitahu korang nama orang-orang yang mendorong aku buat blog. Diaorang sampaikan  mesej kepada orang lain. Aku pun cuba untuk jadi macam tu. Kau yang tengah baca blog ni pun boleh buat macam ni. Kalau ada facebook lagi senang. Update status kau dengan sesuatu yang bermanfaat, yang mana jika diamalkan oleh orang lain dia dapat pahala. Copy paste pun takpe. Bukan susah. ‘Ctrl + c’ kemudian ‘ctrl + v’.

       Janganlah asyik update pasal putus cinta, perasaan jiwa , nak pergi shopping, kesedihan akibat di-reject, gaduh dengan member, HP rosak, sinopsis Running-Man, Taylor Lautner hensemlah, Amry comel lah (hadoi !) dan lain-lain.
Sila abaikan aku, jangan abaikan mesej aku :D


Comments
2 Comments

2 comments:

  1. nice writing amry... sebarkanlah ilmu bermanfaat walaupun sekadar satu ayat.. keep writing..

    ReplyDelete
    Replies
    1. act, i used to read yours.. sangat membantu.. terima kasih :)

      Delete