Blogger Widgets

Pages

Thursday 9 August 2012

Akhirnya Terpisah Juga


Assalamualaikum. Tahniah, tahniah. Menjadi yang terpilih. Sorry lah tak dapat join korang. Tak ada rezeki untuk aku.

          SMS dari Khairun Nas. Benda yang aku tak sangka. Tapi itulah realiti. Khairun Nas, kawan baik aku kat sekolah dulu tak dapat teruskan pelajaran ke Mesir. Siapa yang tak sedih? Kawan yang paling memahami dah tak ada di sisi. Daripada 50 pelajar daurah (kursus) bahasa arab kitorang, cuma lima orang saja yang lulus dalam Imtihan Qabul (IQ).

          Benda ni betul-betul tak dijangka. Khairun Nas pelajar terbaik kat sekolah aku. Dalam peperiksaan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) tahun 2011, cuma dua orang saja dari seluruh negeri Pahang yang peroleh 10A straight. Khairun Nas dan ketua daurah kitorang. Aku sekadar berpuas hati dengan 8A.

          Aku terkejut bila ketua daurah bagitahu, aku tersenarai dalam enam orang pelajar Pahang yang berjaya dalam IQ.
Pelajar yang lulus IQ di negeri Pahang ada enam orang je. Semuanya lelaki. Ana, enta, Fauzul, Hakim, Sofian pelajar dari daurah lain dan…
Khairun Nas?
…Zulkarnain.
Nama Khairun Nas tak ada?
Tak..
Semua bayangan tentang aku dan Khairun Nas belajar sama-sama kat Mesir hilang macam tu saja. Tu semua tinggal angan-angan.

         Khairun Nas antara kawan paling akrab dengan aku. Kitorang selalu makan sama-sama. Belajar sama-sama. Berjalan sama-sama. Jatuh sama-sama. Bangkit sama-sama. Dia tempat rujukan kalau aku tak faham sesuatu. Aku rujukan dia kalau  berlaku perkara yang sama. Dia tempat berkongsi cerita. Tempat berkongsi rahsia. Tempat berkongsi perkara yang kitorang sama-sama minat. Tempat mengadu kerisauan.

                                                                               :::   Amry Sajad   :::                                 :::   Khairun Nas   :::



          Sungguh, Khairun Nas kawan yang baik .Mungkin lepas ni kitorang dah tak sama. Dia kat UM, aku di Al-azhar kalau Allah izinkan. Kita akan jumpa kawan-kawan lain kat sana. Tapi kenangan kita sama-sama dulu tetap aku ingat. Moga aku dan Kairun Nas tetap di jalan yang Allah redhai walau ke mana kitorang berada. Persahabatan ini kerana Allah. Perpisahan ini juga kerana Allah.


Allah tidak memberi apa yang kamu hendak.
Tetapi Allah memberi apa yang kamu perlu.


::                               Khairun Nas                                         Amry Sajad                            ::         


         
         
                                                                                                                                                                
Comments
3 Comments

3 comments: