Blogger Widgets

Pages

Saturday 18 August 2012

Aku Sebagai Guru : Siraj dan Zulmaa


(Dah malam ke-29 Ramadhan. Nampaknya dia akan pergi. Aku hanya boleh berharap kami berjumpa lagi tahun depan)


     Sedar tak sedar, tinggal beberapa hari je lagi berbaki sebelum aku tamatkan sesi pembelajaran dan pengajaran aku dengan adik-adik junior. Harap-harap diorang faham apa yang aku ajar. Aku dah rancang beberapa aktiviti supaya kelas yang aku buat ni tak bosan. So, aku masukkan unsur-unsur perpecahan, perbalahan, perkauman, persaingan dan permusuhan. Aku pun bahagikan junior-junior aku tu kepada dua kumpulan. Baru seronok !

      Dah bahagi kumpulan, mustilah kena bubuh nama kan? Nama kumpulan aku dah fikirkan. Tapi diorang yang kena pilih satu daripada dua nama ni: Zulmaa ataupun Siraj. “Abang Am, apa maksud Zulmaa? Apa maksud Siraj?
Pilihlah dulu, lepas korang pilih baru aku bagitahu maksud dia.” Lebih selesa perkataan ‘aku’ digunakan berbanding ‘saya’ sebab ni bukan kelas yang formal. Sekadar kelas tambahan kat asrama.
Kitorang pilih Zulmaalah, sebab kumpulan kitorang ada Zulelmi.”
Ok, kumpulan sebelah sini setuju?” aku tanya kumpulan yang lagi satu.
Ok. Kitorang setuju. Kitorang Siraj.”
Siraj maksudnya Pelita.” aku terangkan.
Apa maksud Zulmaa?” tanya ahli kumpulan Zulmaa.
Kegelapan…” aku jawab.
APA !!

     Berlakulah perbalahan antara ahli kumpulan Zulmaa. Masing-masing muka tak redha dengan nama Zulmaa tuh. Haha ! Korang yang pilih, aku just bagi pilihan. Yang kumpulan Siraj pulak buat muka bangga sebab dapat nama SirajThe typical way of thinking, yang hitam musti buruk. Yang putih musti baik. Aku kena betulkan persepsi ni ! Oleh sebab itulah aku suka hitam. Hitam sangat sesuai dengan aku ! Dan sebab tu lah aku lebih suka menyebelahkan kumpulan Zulmaa. So, kepada ahli-ahli Siraj yang terbaca blog aku nih, ketahuilah. Aku mintak maaf kat korang banyak-banyak. Haha !
See? Black suits me well

     Then, bermulalah game pertama yang dah aku plan. Game ni mudah. Aku suruh diorang baca beberapa topik. Then randomly, aku panggil mana-mana ahli kumpulan Siraj dan Zulmaa untuk jawab soalan yang aku tanya. Peraturannya mudah. Aku bagi setiap kumpulan 10 markah sebagai permulaan. Ahli kumpulan boleh tolong bagi jawapan. Tapi tak boleh hasilkan apa-apa bunyi. Kalau aku dengar satu bunyi, aku tolak satu markah. Kalau diorang salah jawab, aku tolak satu markah. Kalau diorang betul, aku tambah satu markah.

     Game tu berjalan lancar dan habis dengan dengan senyap-sunyinya. Kalau hari-hari macam ni kan bagus. Keputusannya? Siraj  dapat 0 markah. Zulmaa -1. Teruk betul diorang ni. Tak belajar ke apa? Haha. Kumpulan Zulmaa kalah then diorang kena denda ketuk ketampi. Cis, kumpulan aku kalah. Takpe, esok kita buat game lagi. Aku nak Zulmaa jugak yang menang. Haha ! Akhir sekali, aku berpakat dengan kumpulan Zulmaa untuk kalahkan kumpulan Siraj. Aku explain kat Zulmaa apa peraturan game akan datang. So, of courselah Zulmaa menang nanti. Wait and see.


Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment