Blogger Widgets

Pages

Wednesday 1 August 2012

Aku Sebagai Guru



Tengah aku tunggu bas, sempat aku surf internet untuk update blog. Bas bertolak lagi dua jam, tapi aku dah terpacak kat Terminal Bersepadu Selatan dari pukul 9:00 pagi. Nasib baik kat sini ada wi-fi. Kalau tak tak tahu nak buat apa. Aku dalam perjalanan ke Kluang, Johor. Tujuannya untuk tolong sekolah menengah agama tempat aku belajar dulu. Kat sana kekurangan kaki tangan lepas perginya salah seorang cikgu aku ke rahmatullah.

Adik aku cakap kelas banyak kosong. Buat masa sekarang cikgu-cikgu sibuk mesyuarat tentang urusan sekolah dengan kementerian pelajaran. Sekolah tu sekolah swasta. Kerajaan nak ambil alih pentadbiran dan dijadikan Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK). Aku baru habis Sijil Tinggi Agama. Mampu ke aku nak mengajar adik-adik kat sana? Adik aku pun kat sana jugak. Ah, haru.. haru..

Kat sana, dah ada kawan-kawan aku yang tolong sekolah. Kawan yang sama batch dengan aku dua orang. Senior tahun satu dari  mesir seorang. Senior dari UIA seorang. Semuanya tengah cuti ataupun tunggu panggilan universiti. So, aku takdelah kekok sangat nanti.

Tak banyak subjek yang boleh aku ajar. Kebanyakannya subjek agama. Kalau subjek-subjek PMR atau SPM, aku kena bukak buku seminggu baru boleh mengajar. Mungkin subjek Nahu, atau Sorof. Atau mungkin subjek Bahasa Arab Tinggi. Tu je la subjek-subjek yang aku terdaya. Yang lain mungkin susah sikit. Aku pun tengah fikir cara mana nak bagi adik-adik tu faham apa yang aku ajar. Lumrah dalam sebuah kelas, ada yang aktif, ada yang pasif. Ada yang kuat ingatan, ada yang lemah. Biasanya si kuat akan kuasai susasana kelas. Menjawab kebanyakan soalan yang ditanya. Banyak mencuba. Fast-learner. Aku takut si lemah akan terus ketinggalan.

Baru aku teringat.
Assalamualaikum, bu. Ayah tidur lagi eh?”, ayah  tidur sebab penat memandu semalaman.
Waalaikumussalam, haah. Kenapa?
Nak mintak ayah tolong hantarkan tuala lah. Am tertinggal tuala kat bilik.
Ok, nanti ibu kejut ayah.”

      Tak sampai hati pulak aku kacau ayah aku berehat. Nasib baik rumah aku dekat dengan terminal. Tak lama lepas tu, ayah datang dengan motor. Bukan seorang, tapi dengan mak aku sekali. Hmm, My parents.


::: Teringin nak mengajar budak sekolah rendah. Tapi kawan aku kata 
"L A G I   S U S A H" :::





Comments
2 Comments

2 comments: