Blogger Widgets

Pages

Monday 6 August 2012

Helang & Olimpik



             
Aku tengok tajuk ni aku pun tak faham. Apa kena mengena helang dengan olimpik kan? Tak ada kena mengena pun sebenarnya. Aku pilih tajuk ni sebab dah tak ada tajuk lain. ( kau biar betul Amry?). Ok, tajuk ni sebenarnya aku ambil dari ceramah free Ustaz Abdul Karim kat sebuah kedai makan. Kalau kau tak kenal Ustaz Karim, boleh lah pergi ke entri aku ni di sini. Macam ni, dua bulan lepas aku dengan kawan-kawan melawat sekolah lama aku kat Pekan, Pahang. Setelah sekian lama tinggal kat rumah, kebosanan luar biasa melanda diri aku. Budak-budak lepasan SPM mesti faham perasaan ni kan? kan? Bosan duduk terperap kat rumah. So, kitorang pun ambil masa empat hari tinggal kat rumah guru MUET kitorang, Sir Mishkat sambil-sambil tu boleh melawat sekolah sebab dekat. Sampai mana tadi? Ha ! Ustaz Karim pelawa aku, Khairun Nas dan Anwar untuk teman dia minum pagi kat gerai makan. Perasaan aku ketika itu?
  Yeay ! Minum lagi !

Sesampai je kitorang kat gerai tu, baru aku and the gang perasan, kitorang baru je pergi gerai tu pagi tadi dengan ustaz Ruzlan dan Sir Mishkat -_-“. So, kitorang pun cakap kat Ustaz Karim.“Kami minum je ustaz. Tadi dah keluar makan dengan Ustaz Ruzlan”.  Ustaz cakap kat pemilik gerai, “Rebuskan saya telur ye Mak Ngah, tiga suku masak. Budak-budak ni dah makan katanya tadi ”.  “Makan kat sini jugak pagi tadi, ustaz. Hehe” tambah aku. Walaupun dalam hati kitorang ada sikit perasaan gerun dengan ustaz Karim, kerana hormat mungkin. Mak Ngah berlalu ke dapur. “Kenapa tak cakap awal-awal tadi? Saya tak tahu kamu makan kat sini. Kalau tak boleh pergi gerai lain.” “Tak ape ustaz.”, kata Khairun Nas.

Anwar mulakan topik perbualan. Dia bercerita pasal  kerisauan kitorang yang akan menduduki ujian kemasukan (Imtihan Qabul @ IQ) ke mesir tak lama lagi. “Kitorang risau IQ ni ustaz. Macam susah je”, kata Anwar. Ustaz nasihat kami, “Kamu kena letak diri kamu di atas. Jangan letak dibawah. Kalau kamu letak diri kamu dibawah memang la tak lulus.” Aku dapat tangkap sikit je kata-kata Ustaz Karim. Sebab aku tengah mengelamun masa tu. Ustaz Karim sambung “Helang terbang tak basah bila hujan turun. Sebab dia terbang di atas awan. Burung-burung lain yang terbang di bawah awan, memang basah bila hujan turun. Macam tu jugak kamu semua”. Itu dia falsafah Ustaz Karim. Aku tak pasti pula helang terbang kat atas awan. Ustaz selalu tengok National Geographic mungkin . Aku suka dengar ceramah ustaz Karim kat surau, berunsur humour dan penuh dengan perumpamaan-perumpamaan. Macam helang ni.

“Tahun-tahun sebelum ni IQ takde kan ustaz? Zaman kitorang ada pulak.” Kata Anwar. Ustaz Karim cakap “Memang dulu tak ada.Tapi kamu tak boleh buat perbandingan mengikut zaman. Zaman dulu dan zaman sekarang tak sama. Dulu ada sebuah je universiti, sekarang dah banyak.” Tiba-tiba aku rasa macam nak pasang telinga. Saat-saat manis adalah bila dapat tengok kata-kata Anwar dipatahkan oleh orang yang lebih berilmu. Yes !! “Kalau dulu orang-orang kampung hairan macam mana ada orang dapat masuk universiti, zaman sekarang ni orang hairan macam mana ada orang tak dapat masuk universiti.” Betul tu ustaz. Persaingan sekarang makin banyak, orang pandai berlambak-lambak ! “Cuba bandingkan juara-juara lumba lari olimpik zaman dulu. Kalau nak tengok pada rekod sekarang, tak ade seorang pun juara olimpik zaman dulu boleh kalahkan pelumba lari olimpik sekarang. Peringkat saringan mungkin diaorang tak lepas.

Helang & Olimpik? Boleh lah.


Betul apa yang ustaz cakap. Makin lama makin ramai orang yang lebih berbakat. Rekod-rekod lama semua dipecahkan. Begitu juga dari sudut pembelajaran. Ramai persaingan pada zaman kita ni. Ustaz Karim menyambung “Dulu saya tak percaya bila orang cakap, orang-orang yang ada MA cuma mengajar sekolah rendah je masa akan datang. Dan saya sempat melalui zaman itu. Sekarang zamannya. Cikgu-cikgu sekolah kita ada yang berijazah. Tak pelik pun. Zaman kamu nanti, entah-entah perlukan Ph.D kalau nak mengajar di sekolah rendah. Entah-entah Ph.D pun tak laku. Kena ada dua, tiga Ph.D”. Perlu gandakan usaha kita la nampaknya. Jangan berhenti sekadar itu. Jangan berusaha seperti usaha kebanyan orang. Jadikan ia berkali ganda. Dapatkan lebih dari kebiasaan, kerana ia berbaloi apabila kita tiba kat zaman tu. Zaman anak-anak darjah dua menggunakan komputer untuk menyiapkan kerja rumah walaupun pendidikan seni
-_-“.  Tak beragak lansung ! haha.
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment